Anästhesiol Intensivmed Notfallmed Schmerzther 1996; 31(8): 474-480
DOI: 10.1055/s-2007-995962
Originalia

© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Einflüsse differenter Beatmungsformen und Lagerungsmaßnahmen auf die Blutflußgeschwindigkeit in der Arteria cerebri media

Influences of Different Forms of Respiration and Positioning on Blood Flow Velocity in the Middle Cerebral ArteryJ. Mühling1 , A. Thiel1 , P. Zahn1 , J. Lenzen2 , G. Hempelmann1
  • 1Abteilung für Anaesthesiologie und Operative Intensivmedizin
  • 2Neurochirurgische Klinik der Justus-Liebig-Universität Gießen
Further Information

Publication History

Publication Date:
22 January 2008 (online)

Zusammenfassung

Ziel: Ziel dieser Untersuchung war, den Einfluß von positiv endexspiratorischem Druck (PEEP), des Inspirations-: Exspirationsverhältnisses (I:E), und differenter Lagerungsformen, (Rücken-(n = 15), „Häschenlage” (HL, n = 19)), auf die Parameter der transkraniellen Doppler-Sonographie (TCD) bei 34 Patienten in Isoflurannarkose zu quantifizieren. Methode: Vor Narkoseeinleitung, nach Extubation und zu allen weiteren Meßzeitpunkten erfolgte die Erfassung der Blutflußgeschwindigkeit (V-MCA) und der Pulsatilität der Arteria cerebri media. Ebenso wurden arterieller Blutdruck (MAP), Herzfrequenz (HF), zentralvenöser CO2-Partialdruck (zv-pCO2), zentralvenöser Druck (ZVD) und endexspiratorischer CO2-Partialdruck (petCO2) und die pulmonalen Atemwegsdrücke bestimmt. In Narkose erfolgten die weiteren Messungen unter einem I:E von 1:2 und PEEP von 0 beziehungsweise 10 cm H2O und unter einem I:E von 1:1 mit 0 und 10 cm H2O PEEP. Ergebnisse: Weder eine unterschiedliche Patientenlagerung noch die Veränderung der Beatmungsparameter zeigten einen signifikanten Einfluß auf die Parameter der TCD. MAP, HF, zv-pCO2 und petCO2 waren während des Untersuchungsablaufs nicht signifikant verändert. Eine Erhöhung des PEEP bewirkte in beiden Gruppen eine geringfügige Erhöhung des ZVD um durchschnittlich 3 cm H2O. Weitere Unterschiede ergaben sich lagebedingt bei den Atemwegsdrücken. Diese befanden sich in der HL-Gruppe, ohne bzw. mit PEEP, auf einem um ca. 5 cm H2O höheren Niveau. Schlußfolgerung: Nach unseren Ergebnissen führt eine sogenannte „Häschenlagerung” der Patienten unter Narkose zu keiner Veränderung der V-MCA. Auch nach Modifikation wichtiger Beatmungsparameter, insbesondere einer PEEP-Erhöhung von 10 cm H2O, kam es zu keinen signifikanten Veränderungen der TCD-Meßgrößen.

Summary

Objective: Aim of the present study was to quantify the influence of varying respiratory parameters and different body positionings on transcranial Doppler sonography (TCD) values. With the approval of the local ethics committee, 34 patients without neurological deficits scheduled for an operation in supine position (n = 15) and in the so-called ”rabbit-position” (RP, n = 19) were chosen for a prospective randomised investigation.

Methods: Prior to induction of anaesthesia, during the study and after extubation, the systolic (Vs), diastolic (Vd) and mean (Vm) of blood flow velocities as well as pulsatility (Vs - Vd)/Vm of the middle cerebral artery were determined by TCD. In addition mean arterial pressure and heart rate were monitored. Pulmonary airway pressures were observed during anaesthesia and CO2-partial pressure and central venous pressure (CVP) were determined by central venous line and blood samples. Anaesthesia was initiated with 5 mg/kg thiopental and continued with 0.8-1.2 vol % isoflurane in N2O/O2 = 2:1. After positioning all variables were recorded at 10-minute invervals with an inspiratory rexspiratory (I:E) ratio of 1:2, positive endexspiratory pressures (PEEP) of 0 and 10 cm H2O and an I:E ratio of 1:1 with 0 and 10 cm H2O PEEP. The respirator was adjusted to maintain an endtidal pCO2 of 40 mmHg. Results: Neither different positioning of the patients, nor the alteration of respiratory parameters affected TCD variables in a significant way. No significant alterations were detected between the two groups of patients. Rising PEEP resulted in a minor but significant increase in CVP by an average of 3 cm H2O in both groups. The respective positions produced different respiratory pressures. These were in the ”RP-group", with and without PEEP, at an approximately 5 cm H2O higher level. All other parameters did not vary significantly. Conclusion: The findings of this study show that a positioning of patients in a so-called ”rabbit position" during anaesthesia does not alter the rate of blood flow velocity in the middle cerebral artery. Moreover, the modification of important respiratory parameters, especially a rise of PEEP to 10 cm H2O, had no significant influence on TCD values.

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