Abstract
Intracranial arteriovenous malformations (AVM) show haemodynamically two characteristics:
The shunt flow and the perfusion of brain tissue surrounding AVM's. In principle,
only tissue perfusion can be measured with the stable-Xe-CT method. In 1954 Murphy
defined the steal phenomenon in connection with AVM's. It could therefore be concluded
that the AVM shunt perfusion works at the expense of tissue perfusion. This phenomenon
has been shown to be responsible for serious episodes of neurological deficits in
patients with AVM's. In the present report the haemodynamic influence of the AVM's
on the surrounding tissue perfusion was measured with the stable-Xe-CT method which
offered high resolution with a precise anatomical correlation. A total of 58 stable-Xe-CT
studies were performed on 28 patients, 16 of them postoperatively. In 14 patients
not only cerebral blood flow at rest but also regional cerebrovascular reserve capacity
after intravenous administration of 1 g Diamox were evaluated. Of the 28 patients,
7 had small (nidus < 4 cm), 16 medium (nidus 4-6 cm), and 5 large (nidus > 6 cm) AVM's.
In small and medium AVM's we could demonstrate that blood flow at rest did not differ
between both hemispheres. After AVM resection the haemodynamics on both sides were
not changed. The regional cerebrovascular reactivity following Diamox administration
was 20ml/100 g/min on the side of AVM compared with 40 ml/100 g/min on the contralateral
side. Although this difference was statistically significant, it was within the 95
% confidence interval of the normal Diamox reactivity. These findings demonstrate
a moderate haemodynamic effect of the AVM on the surrounding brain tissue rather than
a real steal phenomenon. On the other side large AVM's can demonstrate steal effects
due to a high shunt flow, resulting in serious neurological deficits. In 5 cases with
a large AVM, one patient presented in this report clearly demonstrated a cerebral
steal.
Zusammenfassung
Intrakranielle arteriovenöse Angiome bieten hämodynamisch gesehen zwei Aspekte: den
Shuntflow und die Gewebeperfusion. Aus technischen Gründen kann mit der Xe-CT-Methode
nur die Gewebeperfusion gemessen werden. Von Murphy wurde 1954 der Begriff Stealphänomen
in Zusammenhang mit den intrakraniellen Angiomen geprägt. Dieser Begriff besagt, daß
durch das Angiom eine Shuntperfusion auf Kosten von Gewebeperfusion erfolgt. Dieses
Phänomen wird allgemein in der Literatur für das Auftreten schwerer Episoden neurologischer
Ausfallserscheinungen verantwortlich gemacht. In der vorliegenden Arbeit wurde die
Beeinflussung der Gewebeperfusion durch das Angiom mit der hochauflösenden und anatomisch
gut korrelierbaren Xe-CT-Methode erfaßt. Bei 28 Patienten erfolgten 58 Xe-CT-Untersuchungen,
davon 16 postoperativ, bei 14 Patienten wurde nicht nur die Ruhedurchblutung, sondern
auch die zerebrovaskuläre Reservekapazität nach intravenöser Verabreichung von 1 g
Diamox ® bestimmt. Von 28 Patienten hatten 7 kleine (Nidus <4 cm), 16 mittelgroße (Nidus 4
- 6 cm) und 5 große (Nidus >6 cm) Angiome. Die Analyse der Untersuchungsdaten zeigt
für die kleinen und; mittelgroßen Angiome keine signifikanten Seitenunterschiede der
Ruhedurchblutung der Angiom- und der kontralateralen Seite. Auch nach Exstirpation
des Angioms konnte keine Veränderung der hämodynamischen Verhältnisse auf beiden Seiten
festgestellt werden. Die Diamoxreaktivität der Angiomseite lag mit 20ml/100g/min deutlich
unterhalb der Diamoxreaktivität der kontralateralen Seite (40 ml/100g/ min). Dieser
Unterschied war zwar statistisch signifikant, er lag dennoch im 95 %igen Vertrauensbereich
der Diamoxreaktivität eines Normalkollektivs. Somit kann hier nicht von einem ,,mäßigen
hämodynamischen Effekt" des Angioms gesprochen werden. Anders sieht es bei den großen
Angiomen aus. Hier kann durch einen hohen Shuntfluß ein Stealphänomen auftreten, welches
zu schweren neurologischen Ausfällen führen kann. In fünf Fällen mit einem großen
Angiom konnte bei einem einzigen Patienten, den wir hervorheben wollen, ein eindeutiges
Stealphänomen nachgewiesen werden.