Zusammenfassung
Ziel dieser prospektiven Verlaufsuntersuchung war es, zu überprüfen, mit welchen Erfolgen
bei der Stimmrehabilitation von Laryngektomierten gerechnet werden kann, wenn den
Betroffenen das Angebot einer primären chirurgischen Stimmrehabilitation mit Stimmprothesen
gemacht wird. Bei insgesamt 44 von 54 Kehlkopflosen (81,5%) erfolgte eine primäre
chirurgische Stimmrehabilitation. Bei der Entlassung aus der Klinik waren 34 Laryngektomierte
in der Lage, Telefongespräche zu fuhren. Nach einem halben Jahr hatte sich die Prothese
bei insgesamt 36 Laryngektomierten als ein Erfolg erwiesen. Bei insgesamt 12 Patienten
wurde die Prothese aus verschiedenen Gründen wieder entfernt. Unabhängig von der Methode
der Stimmrehabilitation (Prothese, Sprechhilfe, Ösophagusstimme) lernten insgesamt
46 Laryngektomierte (85,9%) sich stimmlich zumindest soweit zu verständigen, dass
ein Telefongespräch gefuhrt werden konnte. Die Untersuchungsergebnisse sprechen dafür,
dass mit einem Stimmrehabilitationskonzept, das den Betroffenen alternativ zur Ösophagusstimme
eine chirurgische Stimmrehabilitation ermöglicht, prozentual mehr Kehlkopflose erfolgreich
stimmrehabilitiert werden können als bei einem Konzept, das nur auf das Erlernen der
Ösophagusstimme abzielt.
Summary
Although the results of surgical rehabilitation by means of voice prostheses are on
the average better than rehabilitation via oesophageal speech, the tracheoesophageal
puncture (TEP)-technique has so far not been widely used in Germany. The majority
of hospitals still prefer the „traditio-nal” method of voice rehabilitation using
oesophageal speech. The present prospective study was undertaken to compare the results
of postlaryngectomy vocal rehabilitation, if patients were offered the surgical voice
rehabilitation via voice prosthesis as an alternative to oesophageal speech. Taking
into account all the patients who underwent laryngectomy from 1989 until 1990 in Tübingen,
primary surgical voice rehabilitation was performed in 44 out of 54 patients (81.5%).
Inter-estingly enough, 34 patients who underwent laryngectomy were able to perform
communication via the telephone on the day of their discharge. Moreover, one-third
of the laryngectomised patients showed a significant increase in speech intelligibility
within the first six months after laryngectomy. 36 patients with laryngectomy were
able to attain proficiency 6 months after surgery. In 12 patients the prosthesis had
to be removed, since either phonation was impossible or patients successfully learned
and preferred oesophageal speech. In conclusion, independent of the method of voice
rehabilitation (prosthesis, electrolarynx, oesophageal speech), our results support
the hypothesis that a voice rehabilitation regimen will yield a higher rehabilitation
rate of patients if rehabilitation via surgical voice is offered as an alternative
to learning the oesophageal voice. Therefore, it seems to be advisable that patients
are allowed to have the choice between surgical rehabilitation and oesophageal speech
restoration. In addition, patients and relatives should be informed and trained in
skills 30 that they can cope with typical problems that are easy to manage.
Schlüsselwörter
Onkologie - Laryngektomie - Stimmrehabilitation - Stimmprothesen - Ösophagusstimme
Keywords
Oncology - Laryngectomy - Voice Restoration - Voice Protheses - Oesophageal Voice