Zusammenfassung
Hintergrund: Juvenile (JLP) und adulte Larynxpapillome (ALP) sowie orale Papillome (OP) stellen
wichtige benigne Tumoren dar. Desweiteren finden laryngeaie Leukoplakien (LL) als
Vorstufe von Karzinomen große Beachtung. Die ALP und die OP werden als Präkanzerosen
aufgefaßt. Derzeit ist jedoch kein suffizienter Marker bekannt, der eine Risikoabschätzung
der Entwicklung einer solchen Läsion ermöglicht. Die HPV-Typen 16,18, 31, 33, 35 lassen
sich in ca. 30% der Plattenepithelkarzinomen des Oropharynx und Larynx nachweisen.
Eine Detektion dieser Typen in primär benignen Veränderungen könnte die Basis für
eine Vorhersage darstellen. Patienten und Methoden: In der vorgelegten Studie wurden 17 JLP, 27 ALP, 15 OP und 11 LL auf das Vorhandensein
von HPV 6,11, 16,18, 31, 33 und 35 mit der E6-spezifischen Polymerasekettenreaktion
untersucht. Ergebnisse: Während alle JLP und ALP HPV 6/11 enthielten, waren 13/15 (87%) der OP und 7/11 (63%)
der LL HPV 6/11 positiv. HPV-Typen mit onkogenem Potential konnten in den JLP nicht
gefunden werden. Dagegen beherbergten 6/27 (22%) der ALP, 3/15 (20%) der OP und 4/11
(36%) der LL HPV der Typen 16, 18 oder 33, wobei der erstgenannte dominierend war.
HPV 31 und 35 konnten nicht detektiert werden. Histologisch zeigten drei ALP, ein
OP und vier LL das Bild einer mittelschweren Dysplasie. Schlußfolgerungen: Langzeitbeobachtungen müssen folgen, um die Aussage einer besonderen Gefährdung dieser
Patienten im Sinne der Entstehung eines Karzinoms zu erhärten.
Summary
Background: Juvenile and adult laryngeal papillomas (JLP and ALP) and oral papillomas (OP) are
important benign tumors of the head and neck. Laryngeal leukoplakia (LL) may be a
precancerous lesion. The etiology of the papillomas is associated with human papillomavirus
infection (HPV). The important noxes for the development of laryngeal leukoplakias
are nicotine, alcohol, and HPV. Adult laryngeal papillomas and OP can also undergo
malignant conversion. Today, there is no marker known to distinguish in progressive
lesions and in those which show a regression. Different types of HPV were detected
in head and neck Cancer too. There is a important similarity to the genesis of cervical
Cancer. The 77 known HPV types were divided into benign types, e.g., 6 and 11, and
those with oncogene potential, e.g., 16, 18, 31, 33, and 35. The detection of oncogene
HPV may be a sensitive marker for prognosis of primary benign lesions. Patients and Methods: In this study, the presence of HPV genomes 6, 11, 16, 18, 31, 33, and 35 in 17 JLP,
27 ALP, 15 OP, and 11 LL was examined. DNA extracted from archived samples embedded
in paraffin was amplified using the E6 specific Polymerase chain reaction (PCR). The
products were visualized by electrophoresis, and positive identification was achieved
by Southern blot analysis and hybridization to specific biotinylated oligonucleotide.
Results: Our data show the presence of HPV 6/11 in all JLP (17 of 17), in all ALP (27 of 27),
in 13 of 15 (87%) OP, and in seven of 11 (63%) LL. The “malignant” types HPV 16, 18,
and 33 were found in six of 27 (22%) of the ALP, in three of 15 (20%) of the OP, and
in four of 11 (36%) of the LL. The dominant type was HPV 16. HPV 31 and 35 were not
detectable. Three ALP, one OP, and the four LL of the cases with oncogene HPV showed
histologic features of moderate dysplasia. Conclusions: The role of HPV in malignant transformation of infected cells remains unclear. It
is well known that the carcinogenesis must depend on Promoters such as alcohol, tobacco,
and metabolites of chronic inflammations. All patients with positive biopsies confirming
HPV 16, 18, or 33 must receive special care to prevent the development of a Carcinoma.
Schlüsselwörter
Larynxpapillom - orales Papillom - laryngeaie Leukoplakie - Hume Papillomviren - Polymerase
Kettenreaktion
Key words
Laryngeal papilloma - Oral papilloma - Laryngeal leukoplakia - Human papillomavirus
- Polymerase chain reaction