Zusammenfassung
Hintergrund: Schädelhirntraumen zählen zu den häufigsten Ursachen von Riechstörungen. Destruktionen
der Fila olfactoria, respiratorische Ursachen und intrazerebrale Läsionen gelten als
morphologische Substrate der posttraumatischen Riechstörungen. Die klassischen pathophysiologischen
Vorstellungen, die auch die Grundlage gutachterlicher Entscheidungen bilden, stützen
sich jedoch mehr auf Theorien, als auf die Ergebnisse systematischer Untersuchungen.
Methode: Anhand klinischer Beobachtungen und ausgewählter Fälle werden die Schwierigkeiten
dargestellt, die sich bei der Klärung des Pathomechanismus im Individualfall ergeben
können. Ergänzende, morphologische Untersuchungen wurden an 26 Unfalltoten durchgeführt.
Ergebnisse: Es zeigt sich, dass die Vulnerabilität der Fila olfactoria erhebliche, individuelle
Unterschiede aufweist. Ferner wird die Bedeutung traumatischer Einblutungen in den
Bulbus bzw. Tractus olfactorius herausgestellt. Schlußfolgerung: Die Resultate geben Anlaß, die Pathophysiologie und die biomechanischen Hintergründe
posttraumatischer Riechstörungen kritisch zu überdenken.
Summary
Background: Head injury is one of the most common causes of olfactory disturbances. The incidence
of posttraumatic anosmia depending from the severity of the injury lies between 5%
and over 80%. Methods: Clinical assessments were performed in 26 cases with posttraumatic anosmia using
subjective olfactometric tests. Additionally, morphological studies were performed
in 26 other patients, who died between 36 hours and six weeks after head injuries.
Results: Frontal basal injuries as well as minor occipital blows are capable of causing complete
olfactory loss. About one-third of all patients were not aware of their chemosensory
deficits, especially when associated neurological deficits occured. Moreover, the
studies show that: 1: The vulnerability of the fila olfactoria varies extremely and
depends on unknown, highly individual parameters. 2: Trauma can induce local hemorrhage
within the olfactory tracts and bulbs without any other intracranial lesions. 3: An
intracerebral contusion is often misunderstood as the direct substrate of a posttraumatic
anosmia. However, in a number of cases it is merely the sign of a strong injuring
force, potentially capable of injuring the fila or the olfactory bulbus. Conclusions: The findings indicate that the pathophysiology and biomechanics of posttraumatic
anosmia should be the subject of critical diskussion.
Schlüsselwörter
Anosmie - Riechen - Trauma - Schädelhirntrauma - Frontobasis - Gutachten
Key words
Anosmia - Olfactory loss - Trauma - Head injury - Frontal basal injury