Zusammenfassung
614 Gewebsproben von Mammakarzinomen der Universitäts-Frauenklinik Mainz wurden immunhistochemisch
auf den Östrogenrezeptorgehalt (ER-ICA®) untersucht. Von 334 primären Mammakarzinomen
lagen Verlaufsuntersuchungen und Berechnungen der Überlebenswahrscheinlichkeiten nach
Kaplan-Meier vor, welche eine Beurteilung des prognostischen Aussagewertes der Immunhistochemie
ermöglichen. Der Prozentsatz positiver Tumorzellkerne - die Heterogenität des Tumors
- erweist sich gegenüber der Färbeintensität als wesentliches prognostisches Kriterium
des IRS, dessen Grenzwert bei IRS 1 festzustellen ist. Immunhistochemisch Östrogenrezeptor-positive
Mammakarzinome zeigen unabhängig vom Lymphknotenstatus eine signifikant bessere Kurzzeitprognose
als Östrogenrezeptor-negative Tumoren. Die Immunhistochemie erweist sich bei diskrepant
bestimmten Mammakarzinomen (ER-ICA-positivem aber biochemisch Östrogenrezeptor-negativem
Tumor) in der Beurteilung des biologischen Verhaltens als überlegen. Der ER-ICA stellt
somit ein relevantes prognostisches Kriterium dar, von welchem in der Zukunft - ergänzt
durch den PR-ICA - eine optimale Auswahl der Patienten für die endokrine Therapie
erwartet werden kann.
Abstract
We investigated the oestrogen-receptor content (ER-ICA®) of 614 tissue samples taken
from breast. carcinomas (all obtained from patients at the Universitäts-Frauenklinik,
Mainz FRG) using immunohistochemical procedures. Since the findings of follow-up studies
as well as estimates of survival probability (according to the procedure of Kaplan-Meier ) for 334 of the primary breast carcinomas were available, it was possible, to assess
the prognostic value of the immunohistochemical results. The percentage of receptor-positive
tumour cell nuclei (i.e. the heterogeneity of the tumour), as opposed to the staining
intensity, proved to be the most useful criterion of the IRS, whose cut off level
was determined as being IRS 1. Regardless of their lymph node status, mammary carcinomas
which were immunohistochemically positive for estrogen receptors, were found to have
a significantly better short-term prognosis, than breast tumours which were negative
for such receptors. In the case of certain breast carcinomas exhibiting contradictory
findings (i.e. ER-ICA positive but biochemically negative for oestrogen receptors),
the present immunohistochemical method provided the most accurate assessment of the
biological behaviour and development of the tumour. Therefore, ER-ICA represents a
valuable prognostic criterion, which when complemented with PR-ICA, should facilitate
attaining optimal selection of patients suitable for endocrine therapy.