Rofo 1992; 156(2): 178-181
DOI: 10.1055/s-2008-1032860
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Diagnostische Genauigkeit ultraschallgeführter Feinnadelbiopsie des Pankreas

Diagnostic accuracy of ultrasound-guided fine-needle pancreatic biopsyT. Tikkakoski1 , T. Siniluoto1 , M. Päivänsalo1 , T. Typpö2 , J. Turunen2 , M. Apaja-Sarkkinen3
  • 1Departments of Radiology, and
  • 3Pathology, Oulu University Central Hospital
  • 2Oulu and Keski-Pohjanmaa Central Hospital, Kokkola, Finland
Further Information

Publication History

Publication Date:
20 March 2008 (online)

Zusammenfassung

Die Ergebnisse von 187 konsekutiven ultraschallgeführten Feinnadelbiopsien des Pankreas wurden anhand der Unterlagen bei 171 Patienten überprüft, um die Diagnosegenauigkeit der Methode zu bewerten. Die endgültigen, bei der Operation, Autopsie oder Nachuntersuchung gestellten Diagnosen waren: Adenokarzinom (n = 83), metastasierendes Karzinom (n = 11), Zystadenokarzinom (n = 2), Lymphom (n = 2), malignes Gastrinom (n = 1), Pseudozyste (n = 25), Zyste (n = 13), chronische Pankreatitis (n = 9), normaler Pankreas (n = 10), Abszeß (n = 7), gutartiger Inselzelltumor (n = 5), Zystadenom (n = 3). Ausreichendes zytologisches Material war in 95,3 % der Biopsien vorhanden und die gesamte Genauigkeit der Unterscheidung benigner und maligner Erkrankungen betrug 85,4 %. Falsch negative Ergebnisse wurden bei 12 Patienten (13,1 %) verzeichnet, unbestimmte Resultate (CIII) bei Aspiraten einer Zyste und zweier Inselzelltumoren. Die einzige Komplikation war ein nach der Biopsie auftretendes Hämatom um den Pankreaskopf, das sich spontan zurückbildete. Die ultraschallgeführte Feinnadelbiopsie ist eine sichere Methode und ermöglicht eine hohe diagnostische Genauigkeit. Die Spezifität ist hoch. Die Empfindlichkeit in der Feststellung der Malignität läßt sich in Zweifelsfällen durch Wiederholung der Biopsien steigern. Außerdem ermöglicht die Methode ein Grading der Tumoren und die Diagnostizierung von Komplikationen der Pankreatitis.

Summary

We reviewed the results of 187 consecutive ultrasound-guided fine-needle biopsies of the pancreas in 171 patients to assess the diagnostic accuracy of the method. The final diagnosis obtained at operation, autopsy or follow-up were: adenocarcinoma (n = 83), metastatic cancer (n = 11), cystadenocarcinoma (n = 2), lymphoma (n = 2), malignant gastrinoma (n = 1), pseudocyst (n = 25), cyst (n = 13), chronic pancreatitis (n = 9), normal pancreas (n = 10), abscess (n = 7), benign islet-cell tumour (n = 5), cystadenoma (n = 3). Sufficient cytologic material was obtained in 95.3 % of biopsies and the overall accuracy in distinguishing benign from malignant disease was 85.4 %. False negative results were obtained in 12 patients (13.1 %). Inconclusive results (CIII) were found in aspirates from one cyst and two islet cell tumours. There were no false-positive results. The only complication was a post-biopsy haematoma around the head of pancreas, which resolved spontaneously. Ultrasound-guided pancreatic fine-needle biopsy is a safe method and allows of a high degree of diagnostic accuracy. It has a high specificity. Its sensitivity in the detection of malignancy improves if biopsies are repeated in doubtful cases. It further permits tumours to be graded and allows complications of pancreatitis to be diagnosed.