Zusammenfassung
Bei 23 Kindern mit Morbus Perthes (25 befallene Hüften) wurden prospektiv als Erstuntersuchung
oder Verlaufskontrolle insgesamt 68mal eine MR-Tomographie, eine Knochenszintigraphie
und konventionelle Röntgenuntersuchungen durchgeführt. Für die Frühdiagnostik zeigte
sich eine etwa gleiche Sensitivität von MRT und Szintigraphie. Die Ausdehnung des
vom nekrotischen Prozeß betroffenen Epiphysenanteils war im MR-Tomogramm exakter bestimmbar
als im konventionellen Röntgen. Lage und Kontur des Femurkopfes ließen sich aufgrund
der direkten Darstellung von Gelenksknorpel und umgebenden Weichteilen im MRT am besten
beurteilen. Eine Stadieneinteilung in Anlehnung an die Pathogenese war bei Schulkindern
mit Hilfe der MRT zumindest aus dem Verlauf möglich. Zur Bestimmung des Zeitpunkts
der beginnenden Revitalisierung des Nekroseareals erwies sich die Szintigraphie als
am geeignetsten.
Summary
23 children with Legg-Perthes' disease (25 affected hips) were prospectively evaluated
via MRI, bone scintigraphy and conventional radiography both at first presentation
and during follow-ups. For the early diagnosis of LCPD MRI was similar as sensitive
as isotope bone scan and more precise than conventional radiography. The extent of
the necrotic area within the epiphysis could be better assessed by MRI than by conventional
radiography. Providing a more detailed depiction of bone marrow and soft tissues MRI
showed exactly the position and contour of the femoral head including the femoral
and acetabular cartilage. The loss of containment of the femoral head could be diagnosed
earlier by MRI than by conventional radiography. A system of staging of LCPD oriented
towards the pathogenesis of the disease was possible with MRI in school age children,
at least when comparing the tomograms with earlier studies. Scintigraphy was the most
reliable imaging technique to determine the onset of revascularisation.
Schlüsselwörter
Morbus Legg-Calve-Perthes - Magnetresonanztomographie - Szintigraphie - Röntgen -
Verlaufsbeurteilung
Key words
Legg-Calve-Perthes disease - MRI - Radioisotope bone scan - X-ray - Follow up