Rofo 1990; 153(8): 124-130
DOI: 10.1055/s-2008-1033349
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Die Osteochondrosis deformans coxae juvenilis (Morbus Legg-Calve-Perthes) im MR-Tomogramm: Diagnose und Verlaufsbeurteilung in Korrelation zu Röntgen und Skelettszintigraphie

MRI in Legg-Perthes' disease: Diagnosis and follow-up in comparison to conventional radiography and bone scintigraphyG. Ranner
  • Karl-Kranzens-Universität Graz, Univ.-Klinik für Radiologie (Vorstand: Prof. Dr. E. Vogler)
Further Information

Publication History

Publication Date:
20 March 2008 (online)

Zusammenfassung

Bei 23 Kindern mit Morbus Perthes (25 befallene Hüften) wurden prospektiv als Erstuntersuchung oder Verlaufskontrolle insgesamt 68mal eine MR-Tomographie, eine Knochenszintigraphie und konventionelle Röntgenuntersuchungen durchgeführt. Für die Frühdiagnostik zeigte sich eine etwa gleiche Sensitivität von MRT und Szintigraphie. Die Ausdehnung des vom nekrotischen Prozeß betroffenen Epiphysenanteils war im MR-Tomogramm exakter bestimmbar als im konventionellen Röntgen. Lage und Kontur des Femurkopfes ließen sich aufgrund der direkten Darstellung von Gelenksknorpel und umgebenden Weichteilen im MRT am besten beurteilen. Eine Stadieneinteilung in Anlehnung an die Pathogenese war bei Schulkindern mit Hilfe der MRT zumindest aus dem Verlauf möglich. Zur Bestimmung des Zeitpunkts der beginnenden Revitalisierung des Nekroseareals erwies sich die Szintigraphie als am geeignetsten.

Summary

23 children with Legg-Perthes' disease (25 affected hips) were prospectively evaluated via MRI, bone scintigraphy and conventional radiography both at first presentation and during follow-ups. For the early diagnosis of LCPD MRI was similar as sensitive as isotope bone scan and more precise than conventional radiography. The extent of the necrotic area within the epiphysis could be better assessed by MRI than by conventional radiography. Providing a more detailed depiction of bone marrow and soft tissues MRI showed exactly the position and contour of the femoral head including the femoral and acetabular cartilage. The loss of containment of the femoral head could be diagnosed earlier by MRI than by conventional radiography. A system of staging of LCPD oriented towards the pathogenesis of the disease was possible with MRI in school age children, at least when comparing the tomograms with earlier studies. Scintigraphy was the most reliable imaging technique to determine the onset of revascularisation.

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