Abstract
Pancreatic enzyme replacement therapy was tested in 17 patients with CF. Severe pancreatic
insufficiency had been established by stool fat determination prior to therapy. Two
enzyme preparations were tested that were equal in acid protection, but were different
in the release of enzyme activities. Complaints, body weight, and stool frequency
were not influenced by changing preparations. Stool weight and stool fat excretion
did not show statistically significant differences, when the preparations were used
in lipase equivalent doses. By using one of the preparations tested (Panzytrat 20
000®), it was possible to reduce the number of capsules that hat to be taken daily.
Mild to moderate steatorrhoea was noted in spite of pancreatic enzyme replacement
in all the CF patients. Massive steatorrhoea was seen in two patients with good nutritional
status, due to high fat intake. It was proposed that moderate steatorrhoea may be
tolerated in CF, as long as the nutritional status is adequate. If this is not the
case, energy intake and, as a consequence, the dosage of pancreatic enzyme replacement
therapy have to be raised.
Zusammenfassung
An 17 Patienten mit Mukoviszidose (CF) mit erheblicher Pankreasinsuffizienz wurden
in siner vergleichenden offenen Beobachtungsstudie zwei verkapselte und säuregeschützte
Pankreatinpräparate zur Enzymsubstitution geprüft. Beschwerdebild, Körpergewicht und
Stuhlfrequenz wurden nicht durch den Wechsel des Präparats beeinflußt. Stuhlgewicht
und tägliche Stuhlfettausscheidung zeigten bei lipaseäquivalenter Dosierung beider
Präparate keine statistisch signifikanten Unterschiede. Durch höhere Enzymfreisetzung
ließ sich bei einem der Präparate (Panzytrat 20 000®) die Anzahl der täglich einzunehmenden
Kapseln reduzieren, auffällig war eine leichte bis mäßige Steatorrhoe unter Substitution
bei allen Patienten. Eine massive Steatorrhoe korrelierte bei 2 Patienten nicht mit
schlechtem Ernährungszustand, sondern lediglich mit höhem Fettkonsum. Es wird gefolgert,
daß bei ausreichendem Ernährungszustand bei CF eine mäßige Steatorrhoe toleriert werden
darf. Ein mangelhafter Ernährungszustand zusammen mit Steatorrhoe muß jedoch mit ausreichender
Energiezufuhr und entsprechender Dosissteigerung der Pankreasenzymsubstitution beantwortet
werden.