Zusammenfassung
Unter 871 Geburten an der Frauenklinik Winterthur in den Jahren 1980-1982 waren eine
oder mehrere Mikroblutuntersuchungen sub partu erforderlich. Darunter fanden sich
retrospektiv 22 Fälle, bei denen - hätte man damals allein anhand des kardiotokographischen
Verlaufs entschieden - eine Schnittentbindung hätte erfolgen müssen. Durch die Mikroblutgasanalysen
konnte eine entsprechende Präazidose oder Azidose ausgeschlossen und in der Folge
eine vaginale Geburtsbeendigung erreicht werden. Bei keinem einzigen Fall kam es aufgrund
der konservativen Geburtsleitung zu einer schweren Azidose. Sämtliche Neugeborenen
wiesen einen 5-Minuten-Apgar-Wert von 7 und mehr auf. Die Indikation zur sofortigen
Geburtsbeendigung durch Schnitt sollte demnach nicht aufgrund eines pathologischen
Kardiotokogrammes allein, sondern erst nach Bestätigung einer entsprechenden fetalen
Präazidose oder Azidose mit Hilfe von Mikroblutgasanalysen gestellt werden.
Abstract
In 871 deliveries out of a total of 3980 effected during 1980-1982 at the Winterthur
Gynaecological Hospital, we found it necessary to perform one or several micro-analyses
of blood (blood gas analyses) sub partu. Among these, we found retrospectively that
in 22 cases the micro-analysis of the blood gas had prevented us from performing caesarean
section which would have seemed necessary if we had relied on the cardiotocographical
findings alone. Micro-analysis of blood gas made it possible to exclude the presence
of pre-acidosis or acidosis which would have made Caesarean section imperative; in
all these cases, normal delivery via the vagina was achieved, and in no case did this
result in severe acidosis. All newborn had a 5-minute Apgar score of 7 and higher.
We can conclude from these results, therefore, that the indication for an immediate
termination of delivery via Caesarean section should not depend solely on a pathological
cardiotocogram; the final decision should be arrived at only after micro-analyses
of blood gas have confirmed the presence of foetal pre-acidosis or acidosis.