Zusammenfassung
Bei 966 operierten Patientinnen mit Plattenepithelkarzinom der Zervix trat in 16,8%
der Fälle ein Tumorrezidiv auf. In nahezu 70% der Fälle wurde das Rezidiv in den ersten
beiden Jahren nach der Behandlung registriert. 15% der Patientinnen sind am Karzinom
verstorben. Im Vergleich zu den lebenden Patientinnen wurde bei den am Karzinom verstorbenen
Patientinnen in 65,5% ein unreifes Plattenepithelkarzinom, in 37,7% ein dissoziierendes
Tumorwachstum, in 21,7% ein Tumoreinbruch in Lymphgefäße und in 62,1% ein Tumoreinbruch
in Blutgefäße registriert. Makrometastasen im Bereich der regionären Lymphknoten lagen
in 45,2% vor. Bei den lebenden Patientinnen betrug der Prozentsatz der unreifen Karzinome
47,4%, eines dissoziierenden Tumorwachstums 18,7% und eines Tumoreinbruchs in Lymphoder
Blutgefäße 5,8 bzw. 14,1%. Makrometastasen im Bereich der regionären Lymphknoten lagen
in 11,8% der Fälle vor.
Bei Patientinnen mit frühzeitigem Tumorrezidiv bzw. bei am Karzinom verstorbenen Frauen
wurden überwiegend unreife Karzinome, Tumoreinbruch in Gefäße und Makrometastasen
in regionären Lymphknoten registriert.
Abstract
In 966 patients who had undergone surgery and who had been suffering from squamous
cell carcinoma, tumour recurrence occurred in 16.8% of the cases. In almost 70% of
these cases, recurrence was seen in the first two years following treatment. 15 %
of the patients died of the carcinoma. Compared with the patients who had stayed alive,
post-mortem examination of the patients who had died of carcinoma revealed in 65.5%
of the patients an immature squamous cell carcinoma, in 37.7% a dissociated tumour
growth, in 21.7% penetration of the tumour into the lymph vessels, and in 62.1% penetration
into the blood vessels. Macrometastases in the area of the regional lymphatic nodes
were seen in 45.2%. In the surviving patients, the percentage of immature carcinomas
was 47.4%, whereas dissociated tumour growth was seen in 18.7% and penetration into
the lymph or blood vessels in 5.8 and 14.1% of the cases, respectively. Macrometastases
in the area of the regional lymphatic nodes were seen in 11.8% of the cases.
In woman patients with an early recurrence of tumour, or in women who had died of
the carcinoma, mostly immature carcinomas, tumour penetration into vessels, and macrometastases
in regional lymphatic nodes were observed.