Eur J Pediatr Surg 1990; 45(1): 26-32
DOI: 10.1055/s-2008-1042544
Vortrag

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Die Urethralklappenbehandlung mit und ohne Klappenresektion im ersten Lebensjahr

Treatment of Urethral Valves During the First Year of Life With and Without Valve ResectionR.  Engelskirchen , M.  Gharib
  • Funktionsbereich Kinderurologie (Leiter: Prof. Dr. M. Gharib) der Kinderchirurgischen Klinik des Kinderkrankenhauses der Stadt Köln (Chefarzt: Prof. Dr. A. M. Holschneider), Amsterdamer Str. 59, 5000 Köln 60
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Publication Date:
25 March 2008 (online)

Abstract

25 infants of a total of 72 child patients, who were treated between 1967 and 1987 in the Department of Paediatric Surgery of the Paediatric Hospital of the City of Cologne and were suffering from congenital urethral valves, had been transferred to the hospital for in-patient treatment within their first year of life.

In accordance with a change in the treatment concept the patient material was divided into two groups:
1. Treated children up to 1978
These patients were subjected to a prolonged transurethral bouginage treatment of the urethra. Valve resection was performed subsequently at an average age of 13 months only.
2. Treated children after 1978
In these children valve resection was performed as soon as possible after birth. These two patient groups were compared with each other.

It was found that both the survival times and the long-term renal function results of the children treated after 1978 had markedly improved compared with those treated before 1978, thanks to the modern treatment concept. That is true both for the incidence of secondary correction operations at the upper part of the urinary tract and for the frequency of nephrectomy.

Zusammenfassung

25 Säuglinge von insgesamt 72 kindlichen Patienten, die von 1967 bis 1987 in der Kinderchirurgischen Klinik des Kinderkrankenhauses der Stadt Köln mit angeborenen Urethralklappen behandelt wurden, kamen innerhalb des ersten Lebensjahres zur stationären Aufnahme.

Das Patientengut wird, einem geänderten Behandlungskonzept entsprechend, in zwei Gruppen eingeteilt:
1. Behandelte Kinder bis 1978: Bei ihnen erfolgte eine längerfristige transurethrale Bougierungsbehandlung der Harnröhre. Anschließend wurde erst durchschnittlich mit 13 Monaten die Klappenresektion durchgeführt.
2. Behandelte Kinder nach 1978: Hier wurde die Klappenresektion so bald möglich nach der Geburt durchgeführt. Diese beiden Patientengruppen werden gegenübergestellt.

Dabei konnte dokumentiert werden, daß sich durch das moderne Behandlungskonzept sowohl die Überlebenszeiten als auch die Langzeitnierenfunktionsergebnisse gegenüber der behandelten Gruppe der Kinder bis 1978 deutlich gebessert haben. Das gilt auch für die Häufigkeit sekundärer Korrekturoperationen am oberen Harntrakt sowie für die Nephrektomierate.

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