Eur J Pediatr Surg 1990; 45(1): 40-42
DOI: 10.1055/s-2008-1042547
Vortrag

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Fehler und Gefahren verschiedener Klappenresektionstechniken

Problems and Risks in the Resection of Urethral ValvesO. H. Nielsen
  • Kinderchirurgische Universitäts-Klinik, Rigshospitalet, Kopenhagen, Dänemark (Leiter: Prof. Dr. O. H. Nielsen)
Further Information

Publication History

Publication Date:
25 March 2008 (online)

Abstract

Complications are frequently seen in patients with urethral valves, especially in the youngest age bracket. Some of the complications are due to valve obstruction and others due to the primary therapy.

Valve resection can be transvesical, with or without symphysic incision, in direct view, via perineostomy or transurethral. These different methods represent a historical development. The mandatory prerequisite consists of the availability of update cystoscopic equipment for babies and infants.

The main problems involved in "open" surgery concern incontinence. Transurethral approach can result in structures; incontinence due to sphincter lesion can also occur.

In recent years antegrade resection is being performed via percutaneous transvesical approach. It may be expected that this reduces the complications, but there is still insufficient experience to permit final assessment.

Zusammenfassung

Komplikationen sind häufig bei Patienten mit Urethralklappen, besonders in der jüngsten Altersgruppe.

Einige Komplikationen sind Folge der Klappen-Obstruktion, andere der primären Therapie.

Die Klappenresektion kann transvesikal, mit oder ohne Symphysenspaltung, unter direkter Sicht, durch Perineostomie oder transurethral ausgeführt werden. Die verschiedenen Methoden sind Ausdruck einer historischen Entwicklung. Die moderne zystoskopische Ausrüstung für Säuglinge und Kleinkinder ist Voraussetzung.

Mit den offenen operativen Methoden sind vor allem Inkontinenzprobleme verknüpft. Beim transurethralen Vorgehen droht Strikturbildung, auch Inkontinenz wegen Sphinkterverletzung kann vorkommen.

In den letzten Jahren wird auch die antegrade Resektion auf perkutanem, transvesikalem Weg ausgeführt. Eine Verminderung der Komplikationen könnte hierbei erwartet werden, aber die Erfahrungen sind noch zu gering, um eine Beurteilung zu ermöglichen.

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