Eur J Pediatr Surg 1990; 45(2): 86-91
DOI: 10.1055/s-2008-1042556
Originalarbeit

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Trachealkompression durch Truncus brachiocephalicus im Säuglingsalter - Operative Behandlung in 30 Fällen

Innominate Artery Compression of the Trachea in Infancy - Surgical Therapy in 30 CasesT.  Schuster , W. Ch. Hecker , E.  Ring-Mrozik , K.  Mantel , Th.  Vogl
  • Kinderchirurgische Klinik der Universitätskinderklinik im Dr. von Haunerschen Kinderspital der
    Universität München, Kinderchirurgische Abteilung des Kinderkrankenhauses an der Lachnerstraße,
    München, und Radiologische Klinik der Universität München
Further Information

Publication History

Publication Date:
25 March 2008 (online)

Abstract

This is a report on 30 cases of innominate artery compression of the trachea and its operative correction by an aorto-truncopexy. Tracheoscopy is the most important examination for arriving at the diagnosis. Magnetic resonance imaging (MRI), which offers representative pictures of many moments of expiration and inspiration, shows the anatomic relationship between the innominate artery, the aortic arch and the trachea, also demonstrating the extent of the tracheal compression.

Surgical treatment is indicated if narrowing of the lumen of the trachea is greater than 70 %. By fixing the aortic arch and the proximal innominate artery at the back of the sternum the trachea is relieved of its compression. In 30 children there was no unsuccessful operation, and none of them died.

Zusammenfassung

Berichtet wird über 30 Fälle einer Trachealkompression durch den Truncus brachiocephalicus und ihre operative Korrektur durch die Aorto-Truncopexie.

Wichtigstes Diagnostikum ist die Tracheoskopie. Mittels einer kernspintomographischen Untersuchung, die uns Summationsbilder vieler in- und exspiratorischer Phasen liefert, läßt sich die Beziehung des Truncus und der Aorta zur Trachea sowie das Ausmaß der Kompression deutlich darstellen.

Die Operationsindikation wird gestellt, wenn das Lumen der Trachea mehr als 70 % eingeengt ist.

Durch die Pexie der Aorta und der Basis des Truncus brachiocephalicus an die Hinterwand des Sternums wird die Luftröhre von ihrer Kompression befreit.

Ein Therapieversager sowie eine Letalität wurden bei 30 Kindern nicht beobachtet.

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