Eur J Pediatr Surg 1990; 45(4): 219-221
DOI: 10.1055/s-2008-1042585
Original article

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Intussusception Complicated by Bowel Perforation During Hydrostatic Reduction

Invagination kompliziert durch Perforation des Kolon während hydrostatischer RepositionJ. A. M. Reijnen1 , M.  Mravunac2 , C.  Festen3
  • 1Department of General Surgery, University Hospital St. Radboud
  • 2Department of Pathology, St. Canisius-Wilhelmina Hospital
  • 3Department of Paediatric Surgery, University Hospital St. Radboud, Nijmegen, The Netherlands
Further Information

Publication History

Publication Date:
25 March 2008 (online)

Abstract

Most perforations of the bowel during attempt at hydrostatic reduction of intussusception occur in an area of localised infarction in the normal transverse or left colon. An animal model of intussusception was used to find indications for the cause of this phenomenon. We submitted the intussuscipiens of 10 strangulated intussusceptions in 6 dogs to a histological examination. In 6 of 10 intussusceptions we found ischaemic changes in the mucosa of the intussuscipiens. In 3 cases these lesions were multiple. All lesions were found in locations where there was a close contact between the intussusceptum and the intussuscipiens. We did not find signs of impaired circulation of the whole intussuscipiens. We conclude that our findings give an indication that perforation of the intussuscipiens during attempt at hydrostatic reduction occurs through areas of localised ischaemic infarction on the basis of direct pressure by the intussusceptum.

Zusammenfassung

Den meisten Darmperforationen während der hydrostatischen Reposition einer Invagination liegt ein lokal infarziertes Gebiet im Bereich des Colon transversum oder descendens zugrunde. Wir suchten anhand eines Tiermodells nach Hinweisen für die Ursache dieses Phänomens. Das Intussuscipiens von 10 strangulierten Invaginationen wurde einer histologischen Untersuchung unterworfen. In 6 Fällen wurden ischämische Veränderungen der Schleimhaut des Intussuscipiens gefunden. In 3 Fällen handelte es sich um multiple Läsionen. In allen Fällen bestand ein enger Kontakt zwischen Invaginat und Intussuscipiens an der Stelle der ischämischen Veränderungen. Zeichen einer reduzierten Durchblutung der Intussuscipienswand wurden nicht gefunden. Unsere Schlußfolgerung läßt vermuten, daß Perforationen des Intussuscipiens während hydrostatischer Repositionsversuche an Stellen lokaler ischämischer Infarzierung stattfinden, die durch direkten Druck des Invaginats verursacht werden.

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