Eur J Pediatr Surg 1990; 45(4): 238-241
DOI: 10.1055/s-2008-1042590
Original article

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Current Management of Childhood Neuropathic Bladder:
Review of 156 Cases

Aktuelle Behandlung der neurogenen Blase im Kindesalter: Übersicht über 156 FälleA. M. K. Rickwood , A. J. Arnold
  • Urology Department, Royal Liverpool Childrens Hospital (Alder Hey), Eaton Road, Liverpool L12 2AP, Great Britain
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Publication Date:
25 March 2008 (online)

Abstract

Management of neuropathic bladder aims to maintain renal function and to secure appliance-free continence; because of recent advances, both objectives are theoretically attainable. Our present scheme of management, based upon preliminary video-urodynamic assessment, is outlined.

In the years 1984-1988 we treated 156 children suffering from neuropathic bladder. In 5 per cent of cases the upper renal tracts have deteriorated on treatment; in patients presenting with upper tract dilatation, improvement has been obtained in 68 per cent.

A quarter of the patients were considered too generally disabled to achieve appliance-free continence; these have been managed by penile appliance, indwelling urethral catheter or, occasionally, urinary diversion.

For three-quarters of the patients, most ambulant, appliance-free continence was the goal; 68 per cent have been managed nonsurgically and 32 per cent surgically. Reliable day-time continence has been achieved in 78 per cent of the former and 86 per cent of the latter, 80 per cent overall.

Zusammenfassung

Ziel der Behandlung der neurogenen Blase ist die Erhaltung der Nierenfunktion und einer befriedigenden Kontinenz ohne Anwendung irgendwelcher Hilfsmittel. Theoretisch sind beide Ziele infolge der in letzter Zeit erreichten Fortschritte realisierbar. Unsere Vorgehensweise, die auf einer voraufgehenden video-urodynamischen Bewertung beruht, wird dargestellt.

1984-1988 behandelten wir 156 Kinder, die an einer neurogenen Blase litten. Bei 5 % der Kinder verschlechterte sich der Zustand des oberen Nierentrakts. Bei Patienten, deren Trakt eine Erweiterung aufwies, besserte sich der Zustand in 68 % der Fälle.

Ein Viertel der Patienten war in einem so schlechten Allgemeinzustand, daß eine Kontinenz ohne Hilfsvorrichtungen nicht zu erreichen war. In solchen Fällen wurde entweder ein Penisurinal, ein Dauerkatheter oder gelegentlich eine Harnableitung angewandt.

Bei drei Viertel der Patienten, die zumeist ambulant behandelt wurden, war das Ziel die Erreichung der Kontinenz ohne mechanische Hilfsmittel. In 68 % der Fälle gelang eine nichtchirurgische Behandlung. Chirurgie war in 32% der Fälle erforderlich. Eine zuverlässige Kontinenz tagsüber wurde bei 78 % der nichtchirurgisch behandelten Fälle erreicht und bei 86 % der chirurgischen Fälle, insgesamt bei 80 % aller Fälle.

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