Eur J Pediatr Surg 1990; 45(5): 286-290
DOI: 10.1055/s-2008-1042602
Original article

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Duration and Severity of Congenital Hydronephrosis as a Cause of Smooth Muscle Deterioration in Pyelo-Ureteral Junction Obstruction*

Destruktionsgrad der glatten Muskulatur im Verhältnis zum Mindestalter und Schweregrad der angeborenen subpelvinen StenosenC. A. dell'Agnola1 , L. M. Carmassi1 , D.  Merlo2 , B.  Tadini1
  • 1Department of Pediatric Surgery, Postgraduate School, University of Milan, Italy
  • 2Unit of Pathology, Istituti Clinici di Perfezionamento, Milan, Italy
* This research is supported by ASM-Associazione per lo studio delle malformazioni - Milan, Italy
Further Information

Publication History

Publication Date:
25 March 2008 (online)

Abstract

A potential relationship between duration and severity of obstructive hydronephrosis and the histological structure of the upper urinary tract smooth musculature has been studied in a series of prenatally diagnosed cases.

Between 1981 and 1988, fifty-five monolateral pyelo-ureteral junction obstructions (PUJO), prenatally diagnosed (16th-37th week of gestational age), underwent pyeloplasty between 4 and 90 days of life.

Gestational age at the diagnosis, Δt (duration of hydronephrosis from first detection in utero to surgery) and V (volume of the hydronephrotic kidney) were related to the frequency of muscle hypotrophy and fibrosis of both pelvis and ureter just above and below the junction.

A close correlation between duration (Δt) and the severity of the involvement of the smooth musculature of the upper urinary tract was found.

The larger the volumes (V), the more severe the muscular damage.

In the long-term follow-up, poor results were obtained only in 5 of the 19 newborn who had severe hypotrophy and fibrosis of the pelvis.

In conclusion, in PUJO, the shorter the Δt and the lower the V, the better one expects the smooth musculature of the upper urinary tract to be.

Zusammenfassung

Die Abhängigkeit zwischen dem Alter und dem Grad angeborener obstruktiver pränatal diagnostizierter Hydronephrosen und den Schäden an der glatten Muskulatur des Pyelons und des Ureters wurde geprüft.

Von 1981 bis 1988 wurden 55 einseitige angeborene Hydronephrosen zwischen der 16. und der 37. Schwangerschaftswoche pränatal beobachtet und zwischen dem 4. und dem 90. Tag nach der Geburt noch vor Auftreten einer ersten Infektion operiert.

Δt (d. h. Mindestalter der Hydronephrose) und V (d. h. Schweregrad der Hydronephrose) wurden für die Beurteilung der Dauer des Bestehens und des Grades der operierten Hydronephrosen sowohl präoperativ als auch bei der Nachuntersuchung zugrundegelegt: normaler Befund: entweder hypertrophe oder normale glatte Muskulatur ohne Fibrose; pathologischer Befund: Hypotrophie der glatten Muskulatur mit Fibrose (Hemat & Eosin, oder van Gieson-Färbung). Beide Kriterien wurden gegenübergestellt.

Hochgradige Schädigungen an der glatten Muskulatur sind schon vorhanden, wenn das Nierenparenchym und die Nierenfunktion noch unauffällig sind.

Es besteht eine direkte Beziehung zwischen dem Alter und dem Schweregrad der angeborenen Hydronephrosen und dem Destruktionsgrad der glatten Muskulatur der oberen Harnwege, wobei die Dauer des pränatalen Bestehens und der Dilatationsgrad des Pyelons eine relevante Rolle spielen.

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