Eur J Pediatr Surg 1990; 45(5): 298-300
DOI: 10.1055/s-2008-1042604
Originalarbeit

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Ergebnisse der konservativen Behandlung von Bandläsionen des kindlichen Sprunggelenkes - Eine prospektive Studie

Results of Conservative Treatment of Ligamentous Ankle Lesions in Children - A Prospective StudyW. E. Linhart , M. E. Höllwarth , A.  Haberlik , G.  Steinwender
  • Univ.-Klinik für Kinderchirurgie Graz (Vorstand: Univ.-Prof. Dr. H. Sauer)
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Publikationsverlauf

Publikationsdatum:
25. März 2008 (online)

Abstract

There is disagreement in the literature about the ideal treatment of ligamentous injuries of the ankle in children. We examined the results of controlled conservative treatment by means of a prospective study in 28 children, each with a fresh ligamentous ankle injury. In all patients the supinatory talus tilt was between 7 and 15 degrees as compared with the noninjured side. The children were treated with a plaster cast for 6 weeks. The results of the present study were compared with results of two other earlier investigations from our department. In one group the patients had been treated not uniformly conservatively for 1-5 weeks. In another group, patients were treated by operative ligamentous repair (5, 8). At the follow-up examination 82 % of the children of the present study showed ligamentous stability, which is approximately the same percentage as it was found in operatively treated children (84 %), but lies significantly higher than in inconsequentially conservatively treated patients (74 %), (p > 0.05). 50 % of the children in the present study complained about some discomfort, a number that is significantly higher than that found after operative treatment (30 %), (p > 0.05). We assume that conservative treatment of fibular ankle lesions is justified in children with supinatory talus tilts between 7-15 degrees as compared with the noninjued side. Ligmentous stability can be expected in 80 % of the patients.

Zusammenfassung

In der Literatur bestehen unterschiedliche Auffassungen bezüglich der vorteilhaftesten Behandlung fibularer Bandläsionen im Wachstumsalter. Aufgrund früherer Untersuchungen konnten wir zeigen, daß die operative Behandlung einer konservativen Therapie mit unterschiedlichen Ruhigstellungszeiten überlegen ist. In der vorliegenden Studie wird der Stellenwert einer konsequenten konservativen Behandlung anhand einer prospektiven Untersuchung überprüft. 28 Kinder mit radiologisch verifizierten, frischen, fibularen Bandläsionen (Aufklappbarkeitsdifferenz zwischen 7-15 Grad) wurden mit Gipsruhigstellung für 6 Wochen behandelt. Die Ergebnisse wurden analysiert und mit den beiden früheren Untersuchungen verglichen (5,8). Bei 82 % der Patienten der vorliegenden Studie konnte Bandstabilität erzielt werden, ein Prozentsatz, der nur unwesentlich schlechter ist, als der nach operativer Versorgung (84 %), jedoch signifikant besser als nach inkonsequenter konservativer Behandlung (71 %). Im Gegensatz dazu gab die Hälfte der Patienten der vorliegenden Studie subjektive Beschwerden an, wie wir sie auch bei inkonsequent konservativ behandelten Kindern mit fibularen Bandläsionen fanden. Die operativ versorgte Patientenserie lag mit nur 30 % Beschwerden signifikant besser. Aufgrund unserer Ergebnisse glauben wir, daß ein konservativer Therapieversuch bis zu einer AD von maximal 15 Grad aufgrund ausreichender Wiederherstellung der Bandstabilität gerechtfertigt erscheint.

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