Eur J Pediatr Surg 1990; 45(6): 342-348
DOI: 10.1055/s-2008-1042613
Originalarbeit

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Chirurgische Strategien bei Schilddrüsenerkrankungen im Kindes- und Jugendalter

Surgical Strategy in Lesions of the Thyroid Gland in Children and AdolescentsG.  Pistor , K. -L. Waag , S.  Hofmann-v. Kap-herr
  • Klinik und Poliklinik für Kinderchirurgie, Johannes Gutenberg-Universität, Mainz, und Abteilung Kinderchirurgie der Heinrich-Heine-Universität, Düsseldorf
Further Information

Publication History

Publication Date:
19 May 2008 (online)

Abstract

In the Department of Paediatric Surgery of the University Hospital of Mainz and the Department of Paediatric Surgery of the University Hospital of Frankfurt/M 90 children with thyroid gland lesions were operated on between 1970 and 1988. 78 patients had benign findings and 12 had malignant tumours.

The most frequent operative indication for benign lesions was the euthyroid goitre (57 patients). We found nodular goitre in 45 patients, cystic goitre in 11 patients, and diffuse goitre in only 1 patient.

20 children were suffering from hyperthyroidism (11 with Basedow's disease, 9 with autonomy) and 1 from Hashimoto's thyroiditis.

Among the malignant tumours, papillary carcinomas were the most frequent (5 patients), followed by follicular carcinomas (2 patients) and C-cell carcinomas (2 patients), and 1 case each of C-cell hyperplasia, retothelial sarcoma and malignant lymphoma.

The following operative interventions were necessary: Among the patients with the benign findings, 28 unilateral subtotal resections were done (17 right side and 11 left side). 24 lesions were enucleated, 24 goitres were subjected to subtotal bilateral resection; in 1 case subtotal resection on the right side and hemithyroidectomy on the left side was performed, and in one patient polresection was necessary.

All the 12 patients with malignant tumours underwent thyroidectomy: In 4 cases one-step operations were done and in other 8 cases multistep operations were performed.

33 children had follow-up examinations after operation, 6 patients developed recidivation and 1 child died after 3 months from metastases.

Surgical strategy in thyroid gland lesions in adults cannot be performed on the paediatric patient without modifications: For benign findings and malignant tumours in children a different surgical procedure is absolutely necessary.

Zusammenfassung

In der Kinderchirurgischen Universitätsklinik Mainz und der Sektion Kinderchirurgie der Universität Frankfurt wurden von 1970-1988 90 Kinder wegen Schilddrüsenerkrankungen operiert. 78 Patienten hatten benigne Veränderungen, 12 Malignome.

Die häufigste Operationsindikation bei benignen Erkrankungen war die euthyreote Struma (57 Patienten). Es handelte sich 45mal um eine Struma nodosa, 11 mal um eine Struma cystica und 1 mal um eine Struma diffusa. 20 Kinder litten an einer Hyperthyreose, 11 mal mit einem M. Basedow, 9mal mit einer Autonomie, 1 Kind an einer Thyreoiditis Hashimoto.

Unter den malignen Erkrankungen war das papilläre Karzinom mit 5 Patienten am häufigsten, 2 hatten ein follikuläres Karzinom, 2 ein C-Zell-Karzinom und jeweils 1 Kind eine C-Zell-Hyperplasie, ein Retothelsarkom und ein malignes Lyphom.

Folgende operativen Eingriffe waren erforderlich: Bei benignen Erkrankungen wurde 28mal eine einseitige subtotale Resektion durchgeführt, davon 17 rechts, 11 links; 24mal war eine Enukleation, 24mal eine subtotale bilaterale Resektion, je einmal eine subtotale Resektion rechts mit Hemithyreoidektomie links und eine Polresektion notwendig.

Alle 12 Kinder mit malignen Erkrankungen wurden thyreoidektomiert, 8 davon mehrzeitig und 4 einzeitig.

33 Kinder konnten nachuntersucht werden, 6 Patienten entwickelten Rezidive, ein Kind verstarb 3 Monate postoperativ an Metastasen.

Chirurgische Strategien bei Schilddrüsenerkrankungen im Erwachsenenalter dürfen nicht ohne Modifikationen auf das Kindesalter übertragen werden: Für benigne und maligne Veränderungen im Kindesalter ist ein differenzierteres chirurgisches Vorgehen zwingend.

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