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DOI: 10.1055/s-2008-1043563
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York
Zirkadiane Rhythmik von Osteocalcin, knochenspezifischer alkalischer Phosphatase und Kortisol bei ankylosierender Spondylitis
Circadian Rhythm of Osteocalcine, Bone-Specific Alkaline Phosphatase and Cortisol in Ankylosing SpondylitisPublication History
Publication Date:
18 February 2008 (online)
Abstract
While being fully aware of the fact that in healthy persons there may be circadian variations of physiological and psychophysiological functions as well as disturbances of the basal levels and in the diurnal behaviour of endocrinological parameters in rheumatic diseases, we determined in 22 patients with confirmed ankylosing spondylitis and in a comparable healthy control group the diurnal rhythm of osteocalcine, bone-specific alkaline phosphatase and Cortisol (as parameters with known influence exercised on bone metabolism). We were able to confirm for these parameters a circadian rhythm without indication of any desynchronisation. In men suffering from ankylosing spondylitis there was a tendency to levels of higher concentration of osteocalcine and of bone-specific alkaline phosphatase. However, whether this is indicative of an enhanced bone remodelling will have to be verified by future studies. The physiological circadian rhythm of Cortisol secretion in ankylosing spondylitis is possibly responsible for the poor therapeutic efficacy of a systemic corticosteroid dosage on the clinical pattern of symptoms. When taking samples during clinical routine attention should always be paid to the circadian rhythm of the investigated parameters to avoid misinterpretation of results.
Zusammenfassung
Ausgehend von gesicherten Kenntnissen über zirkadiane Schwankungen physiologischer und psychophysiologischer Funktionen bei Gesunden als auch Störungen des Basalspiegels und des tageszeitlichen Verhaltens endokrinologischer Parameter bei Erkrankungen des rheumatischen Formenkreises, wurde bei 22 Patienten(innen) mit gesicherter ankylosierender Spondylitis (AS) und einer vergleichbaren gesunden Kontrollgruppe die Tagesperiodik von Osteokalzin, knochenspezifischer alkalischer Phosphatase und Kortisol (als Parameter mit bekanntem Einfluß auf den Knochenmetabolismus) bestimmt. Für die untersuchten Parameter konnte eine zirkadiane Rhythmik ohne Indizes für eine Desynchronisation belegt werden. Bei Männern mit AS fanden sich tendenziell höhere Konzentrationen beim Osteokalzin und der knochenspezifischen alkalischen Phosphatase. Ob sich dadurch allerdings ein erhöhter Kochenumbau schließen läßt, muß durch zukünftige Studien belegt werden. Die physiologische zirkadiane Rhythmik der Kortisolsekretion bei AS begründet möglicherweise die nur geringe therapeutische Wirkung einer systemischen Kortikosteroidgabe auf die klinische Beschwerdesymptomatik. Bei Probeentnahmen im klinischen Alltag sollte die zirkadiane Rhythmik der untersuchten Parameter stets beachtet werden, um Fehlinterpretationen der Resultate zu vermeiden.