Aktuelle Rheumatologie 1997; 22(2): 66-68
DOI: 10.1055/s-2008-1043631
ORIGINALARBEIT

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Auftreten von Nagelfalzvaskulitis während der Methotrexat-Therapie bei rheumatoider Arthritis

Development of Nailfold Vasculitis During Methotrexate Therapy in Patients with Rheumatoid Arthritisl.  Günaydin1 , l.  Kötter1 , H.  Dürk2 , J. G. Saal2
  • 1Medizinische Klinik und Poliklinik II, Rheumatologie/Klinische Immunologie, Tübingen
  • 2Malteserkrankenhaus St. Franziskushospital, Flensburg
Further Information

Publication History

Publication Date:
18 February 2008 (online)

Abstract

Rheumatoid arthritis (RA) is a chronic inflammatory disease of unknown etiology. Methotrexate has been used successfully in the treatment of RA, but there have been reports on various side effects related to its use. Extraarticular manifestations, such as accelerated nodulosis and vasculitis, have been described. We now report on three patients suffering from the rheumatoid arthritis who developed vasculitic lesions of the nailfolds during weekly treatment with methotrexate (MTX). Despite good response of the arthritis to the drug, the vasculitic lesions occurred after 33, 18 and 7 months, respectively. In all cases the lesions regressed, although in two cases MTX therapy had only been reduced (in one case with a short break). In the third case, the therapy was continued because of its good efficiency. In our opinion, MTX must not necessarily be discontinued in case of vasculitis of the nailfolds, unless systemic manifestations or if there is an exacerbation of the dermal vasculitis.

Zusammenfassung

Wir berichten über drei Patienten mit rheumatoider Arthritis (RA), die unter einer wöchentlichen Methotrexat-(MTX)-Therapie multiple vaskulitische Hautveränderungen an den Nagelfalzen und periungual aufwiesen. Die Hautläsionen traten trotz guten Ansprechens der Gelenksymptomatik auf das Medikament nach 33, 18 bzw. 7 Monaten auf. In allen Fällen bildeten sich die vaskulitischen Veränderungen zurück, obwohl in zwei Fällen die Dosis reduziert (in einem dieser Fälle mit kurzer Unterbrechung), einmal sogar beibehalten wurde. Unserer Meinung nach erfordert das Auftreten von periungualen vaskulitischen Hautveränderungen kein Absetzen der MTX-Therapie, vorausgesetzt, systemische Vaskulitiszeichen oder eine Progredienz der Hautvaskulitis lassen sich im Verlauf nicht nachweisen.

    >