Eur J Pediatr Surg 1984; 39(3): 168-170
DOI: 10.1055/s-2008-1044203
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Clinical Significance of Lipoprotein-X in Congenital Biliary Atresia

Die klinische Bedeutung von Lipoprotein-X bei angeborener GallengangsatresieS.  Yakabe1 , K.  Ikeda2 , H.  Ohgami1 , A.  Nakagawara2 , S.  Matsuo2 , Y.  Yae3
  • 1Department of Paediatric Surgery, Fukuoka Children's Hospital, Tojin-cho, 2-5-1, Chuo-ku, Fukuoka 810, Japan
  • 2Department of Paediatric Surgery, Kyushu University School of Medicine, Maidashi, 3-1-1, Higashi-ku, Fukuoka 812, Japan
  • 3Laboratory, Department of Paediatric Surgery, Kyushu University School of Medicine, Maidashi, 3-1-1, Higashi-ku, Fukuoka 812, Japan
Further Information

Publication History

Publication Date:
25 March 2008 (online)

Abstract

Quantitative lipoprotein-X (Lp-X) was measured for diagnostic and postoperative examination of congenital biliary atresia (CBA). There was no significant difference in the levels in children with CBA (n=23) or neonatal hepatitis (NH) (n=14). However, a value over 200 mg/dl was found in 7 of CBA but not NH patients. As to 13 postoperative non-icteric patients with CBA, Lp-X was absent in only 2 patients. Thus, postoperative patients without jaundice do not always have a normal biliary secretion. From those results, estimation of Lp-X is both useful for diagnosis and postoperative evaluation of CBA.

Zusammenfassung

Bei angeborener Gallengangsatresie wurde eine quantitative Bestimmung von Lipoprotein-X durchgeführt und die Wertigkeit hinsichtlich Diagnose und postoperativen Verlaufskontrollen überprüft. Dabei fand sich kein signifikanter Unterschied in den Blutspiegeln von Kindern mit kongenitaler Gallengangsatresie (n=23) und angeborener Hepatitis (n=14). Trotzdem fand sich bei 7 Patienten mit Gallengangsatresie ein Wert von über 200 mg/dl, hingegen nicht bei Patienten mit Hepatitis. Bei 13 postoperativ nachuntersuchten anikterischen Patienten mit Gallengangsatresie war nur bei 2 Lipoprotein-X nicht nachweisbar. Daraus kann man schließen, daß Patienten ohne postoperative Gelbsucht keineswegs immer eine normale Gallensekretion haben. Auf der Basis dieser Ergebnisse scheint die Bestimmung von Lipoprotein-X sowohl für die Diagnose als auch für postoperative Verlaufskontrollen bei kongenitalen Gallengangsatresien nützlich zu sein.

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