Eur J Pediatr Surg 1984; 39(4): 246-249
DOI: 10.1055/s-2008-1044217
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Histochemical Confirmation of the Acetylcholinesterase-Activity in Rectal Suction Biopsy from Neonates with Hirschsprung's Disease

Histochemische Darstellung der AcetyIcholinesterasereaktion in rektalen Saugbiopsien bei Neugeborenen mit M. HirschsprungS.  Goto , K.  Ikeda , T.  Toyohara
  • Department of Pediatric Surgery, Faculty of Medicine, Kyushu University, Fukuoka, Japan
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Publication Date:
25 March 2008 (online)

Abstract

Proliferating patterns of acetylcholinesterase (AChE) positive nerve fibres were investigated in 23 neonates with Hirschsprung's disease. All subjects were separated into three groups, according to age. In group A (0-10 days old) and group B (11-20 days old), no increase in AChE positive nerve fibres was evidenced in the lamina propria mucosae, whereas 7 out of 9 cases in group C (21-28 days old) showed a moderate or marked increase in AChE positive nerve fibres in the lamina propria mucosae. A typical pattern of this proliferation up to the lamina propria mucosae was seen in 30.4% only of all cases in this series, and was limited to group C, where the positive AChE reaction from the submucosa to the muscularis mucosae (including the submucosa only), the rate was 91.3%. Re-examination was performed in 14 cases over the neonatal period. All showed a positive AChE reaction up to the lamina propria mucosae. Suction biopsy specimen from neonates is sometimes inadequate with respect to the lack of inclusion of the muscularis mucosae and submucosa, as a result of a weakly negative pressure by suction. The normal reactions of AChE activity in the lamina propria mucosae do not exclude Hirschsprung's disease in neonates. Therefore, when a histochemical diagnosis of Hirschsprung's disease using rectal suction biopsy for staining of AChE activity is required in the neonatal period, the diagnosis is safe and relatively easy at least over three weeks of age as mentioned above.

Zusammenfassung

Bei 23 Neugeborenen mit Morbus Hirschsprung wurde die Acetylcholinesteraseaktivität proliferierender cholinerger Nervenfasern untersucht. Die Kinder wurden entsprechend ihrem Alter in drei Gruppen unterteilt: Gruppe A 0-10 Tage, Gruppe B 11-20 Tage, Gruppe C 21-28 Tage. In den Gruppen A und B wurde in der Lamina propria mucosae keine Zunahme der Acetylcholinesterase-positiven Nervenfasern beobachtet, während in der Gruppe C sieben von neun Patienten eine leichte oder deutliche Zunahme ACE-positiver Nervenfasern in der Lamina propria mucosae zeigten. Ein typisches Proliferationsmuster der Nervenfasern bis an die Lamina propria mucosae heran wurde lediglich bei sieben von 23 Neugeborenen (30,4%) beobachtet, und zwar beschränkt auf die Gruppe C. ACE-positive Strukturen im Bereiche der Submukosa einschließlich Muscularis mucosae fanden sich hingegen bei 21 von 23 Kindern (91,3 %).

Bei 14 Neugeborenen wurden wiederholte histologische Untersuchungen durchgeführt. In jedem Falle zeigten sich positive ACE-Reaktionen bis hin zur Lamina propria mucosae. Saugbioptisch gewonnenes Gewebe von Neugeborenen ist demnach manchmal unzureichend in seiner Aussagekraft, wenn infolge eines schwachen negativen Saugdruckes die Muscularis mucosae und submucosa im Gewebe nicht mitenthalten sind. Eine normale Acetylcholinesterase-Reaktion in der Lamina propria mucosae schließt einen Morbus Hirschsprung beim Neugeborenen nicht aus. Wenn eine histochemische Diagnose eines Morbus Hirschsprung auf der Grundlage einer rektalen Saugbiopsie mit Acetylcholinesterase-Färbung in der Neugeborenenperiode durchgeführt wird, sollte daran gedacht werden, daß die Diagnose erst oberhalb eines Alters von drei Wochen ausreichend sicher gestellt werden kann.

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