Rofo 1990; 152(2): 142-146
DOI: 10.1055/s-2008-1046840
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Periportal-pankreatische tuberkulöse Adenitis

Ultraschall- und CT-BefundePeriportal-peripancreatic tuberculous adenitisUS and CT findingsF. Pombo, R. Soler, R. Martin, J. M. Castro
  • Department of Radiology, Hospital Juan Canalejo, Xubias de Arriba, La Coruña, Spain
Further Information

Publication History

Publication Date:
20 March 2008 (online)

Zusammenfassung

Die Verfasser berichten über Ultraschall- und CT-Befunde an 7 Patienten mit periportaler und pankreatischer tuberkulöser Adenitis. Bei Ultraschall-Scans zeigten sich echoarme Adenopathien bei 6 Patienten. Der 7. Patient wies eine echoarme, unscharf definierte Masse auf. CT-Untersuchungen zeigten vergrößerte Lymphknoten geringer Dichte (25-35 HU) mit unmittelbar nach Kontrastmittelgabe auftretender peripherer Randverstärkung bei 3 Patienten. - Eine infiltrierende inhomogene Masse fand sich bei einem Patienten, lobuläre Tumormassen von Weichteildichte bei nach Kontrastmittelgabe verzögerten Scans bei 2 Patienten. Die Ultraschallbefunde liefern keine Unterscheidungsmerkmale bei Tuberkulose und anderen Ursachen von Adenitis. Die CT-Darstellung schwankt in ihrer Aussage; lediglich die dichtearmen Knoten mit peripherer Verstärkung bei Scans nach Kontrastmittelgabe deuten auf Tb.

Summary

We present ultrasound (US) and computed tomography (CT) findings in 7 patients with periportal and peripancreatic tuberculous adenitis. In US scans, hypoechoic adenopathies were found in 6 patients while in the other one a hypoechoic, poorly marginated mass was seen. CT studies showed hypodense (25-35 HU) enlarged lymph nodes with immediate postcontrast peripheral rim enhancement in 3 patients. An infiltrating inhomogeneous mass was present in other patient and soft tissue density lobulated masses were found in delayed postcontrast scans of 2 patients. The US findings are of no help in distinguishing tuberculosis from other causes of adenitis. The CT appearance has been variable and only the hypodense nodes with peripheral enhancement in postcontrast scans are suggestive of this entity.

    >