Rofo 1989; 150(2): 187-191
DOI: 10.1055/s-2008-1047003
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Vergleich von Angiographie und Continuous-wave-Doppler-Sonographie in der Diagnostik von Subklaviastenosen und des Subclavian-steal-Syndroms

Comparison of angiography and continuous-wave Doppler sonography in the diagnosis of subclavian stenosis and subclavian steal syndromeH. Ackermann, H. C. Diener, G. Schroth, A. Mironov
  • Neurologische Klinik und Neuroradiologische Abteilung der Radiologischen Klinik Universität Tübingen
Further Information

Publication History

Publication Date:
20 March 2008 (online)

Zusammenfassung

Die mittels Continuous-wave (CW)-Doppler-Sonographie an 254 Subklaviaarterien (149 Patienten), 89 mit und 165 ohne Subklaviastenose oder -verschluß bei der Ultraschalluntersuchung, erhobenen Befunde wurden angiographisch kontrolliert. Bei 70 Patienten mit dopplersonographisch nachgewiesener Subklaviastenose oder -verschluß wurde darüber hinaus die hämodynamische Situation des Vertebraliskreislaufes angiographisch dokumentiert. Der Vergleich der Resultate beider Verfahren zeigt, daß die CW-Doppler-Sonographie eine sehr verläßliche Methode zur Diagnose von Subklaviastenosen und des Subclavian-steal-Effektes darstellt. Hochgradige Einengungen der Subklaviaarterien bis hin zum Verschluß und retrograder Blutfluß in der A. vertebralis konnten sicher nachgewiesen werden. Hinsichtlich des dopplersonographischen Befundes einer mäßiggradigen Stenose sind allerdings falsch-positive Resultate möglich.

Summary

Angiographic control of ultrasonographic findings (continuous-wave (CW) Doppler sonography) at the subclavian artery was performed in 149 patients, altogether 254 subclavian arteries, 89 with and 165 without stenosis or occlusion at Doppler examination. Additionally, in 70 of these persons the vertebral haemodynamic situation was investigated by means of angiography. CW Doppler sonography proved a highly reliable method for the diagnosis of subclavian lesions and subclavian steal syndrome. If properly performed, CW Doppler sonography does not fail to reveal stenoses amounting to more than 50 %, occlusions, and retrograde vertebral blood flow. Regarding tight stenosis or occlusion of the subclavian artery and retrograde blood flow in the vertebral artery, Doppler sonography yielded no false positive findings, but false positive results may be possible in mild stenoses.

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