Rofo 1989; 151(8): 196-201
DOI: 10.1055/s-2008-1047159
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Pulssynchrone Änderungen der Kontrastdichte bei der Karotisangiographie

Pulse-synchronous changes of contrast density during carotid angiographyP. Stoeter, N. Prey
  • Abt. für Neuroradiologie, Elisabethen-Krankenhaus, Ravensburg
Further Information

Publication History

Publication Date:
20 March 2008 (online)

Zusammenfassung

Mit Modellversuchen und bei 9 Karotisangiographien (DSA) wurde der Zusammenhang zwischen maximaler Kontrastdichte (KD) und Blutfluß während und nach einer Kontrastmittel (KM)-Injektion untersucht. Bei einem pulsatilen Fluß weisen die Dichtekurven pulssynchrone Änderungen der KD auf. Die Maxima der KD fallen mit den dopplersonographisch meßbaren Phasen des Wiederanstieges der Blutflußgeschwindigkeit zusammen. Als Ursache ist die Ansammlung von KM an der Katheterspitze während der Diastole und die Verdünnung des KM durch den Blutfluß während der Systole anzusehen. Sowohl im Modellversuch als auch bei der Angiographie sind die Latenzen zwischen dem dopplersonographisch ermittelten Strompuls und den Maxima der KD, die jeweils an gleichen Meßorten ermittelt wurden, recht konstant und verlängern sich deutlich mit zunehmendem Abstand von der Katheterspitze. Die Kenntnis des zeitlichen Zusammenhanges zwischen Herzaktion und Kontrast-„Puls” kann die funktionellen Interpretationen der Angiogramme - z.B. den Nachweis von Wasserscheiden - erleichtern.

Summary

The relationship between maximal contrast density in DSA and blood flow in doppler sonography was examined in tube model studies and in carotid angiography. During pulsatile flow, pulse-synchronous changes of contrast density can be registrated. The maxima of opacification coincide with the doppler-sonographic phase of reincreasing blood flow after a preceding depression. This is caused by the accumulation of contrast medium at the tip of the catheter during diastole and the subsequent dilution of contrast medium by the increasing blood flow during systole. In model studies as well as in angiography, the time interval between the doppler-sonographic maximum of flow and the maximum of contrast density is very constant and is prolonged with increasing distance from the tip of the catheter. This latency between 2 maxima which are registrated at the same region of interest, is caused by the higher speed of propagation of the flow wave compared to the actual movement of the blood corpuscles and contrast medium. The understanding of the relationship between cardiac action, blood flow, and contrast density may improve the functional interpretation of angiograms.

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