Abstract
A randomised controlled study dealing with the effect of the antiinflammatory enzyme
Superoxiddismutase (SOD) in case of postarthroscopic irritation was carried out in
101 patients (110 knee joints). In 55 knees 8mg SOD were instillated immediately after
the arthroscopic procedure, the other 55 knees were the control-group under the same
conditions. Within exactly defined intervals effusion, range of movement and the subjective
estimation by the patient, especially pain, have been valued. In the SOD-group there
was effusion more frequent and more severe (but without significance) than in the
controlgroup, except in cases of chondromalacia with an higher extend, where an arthroscopic
shaving of the damaged cartilage has been performed. With regard to the postoperative
mobility there was a better result in the SOD-group. No significant difference has
been found between both groups with regard to the subjective evaluation by the patients.
Based on our experience, a single injection of 8mg SOD is no sufficient prophylaxis
against postarthroscopic irritation of the knee.
Zusammenfassung
Eine randomisierte, kontrollierte Studie über den Effekt des entzündungshemmenden
Enzyms Superoxiddismutase (SOD) im Falle des postarthroskopischen Reizknies wurde
an 110 Kniegelenken durchgeführt. Bei 55 Kniegelenken wurden unmittelbar postoperativ
8 mg SOD instilliert, weitere 55 Kniegelenke mit denselben Voraussetzungen bildeten
die Kontrollgruppe. Bewertet wurden in genau definierten Zeitabständen Ergußbildung,
Bewegungsausmaß und die subjektive Einschätzung, insbesondere der Schmerz des Patienten.
In der SOD-Gruppe war die postoperative ErguBbildung häufiger und stärker, aber nicht
signifikant, als in der Kontrollgruppe, mit Ausnahme höhergradiger Chondromalazien,
wo eine arthroskopische Abrasio durchgeführt wurde. Beim postoperativen BewegungsausmaB
sahen wir in der SOD-Gruppe bessere durchschnittliche Beweglichkeiten. In der subjektiven
Einschätzung durch den Patienten ergaben sich keine wesentlichen Unterschiede in beiden
Gruppen. Unseren Beobachtungen nach ist die einmalige Verabreichung von 8 mg SOD keine
suffiziente Prophylaxe gegen das Auftreten eines postarthroskopischen Reizknies.