Abstract
About one to five per cent of rheumatoid arthritis patients are in danger of developing
interstitial pneumonitis under methotrexate (MTX) medication, this pneumonitis displaying
the characteristics of a T-cell mediated hypersensitivity reaction. It has not been
clarified to date whether certain characteristics of the basic disease predispose
to this complication (seropositivity, nucleus antibodies). The pneumonitis can lead
to severe lung function disturbances and a marked deterioration in the patient's general
condition. As a rule the prognosis is good after discontinuation of MTX and after
initiating corticosteroid treatment. MTX-induced pneumonitis in rheumatoid arthritis
patients is described on the basis of 14 reports published in the literature and a
case observed and treated by the authors themselves,
Zusammenfassung
Etwa 1-5% der chronischen Polyarthritiker laufen Gefahr, unter Methotrexat (MTX) eine
interstitielle Pneumonitis zu entwickeln, die die Charakteristika einer T-Zell-vermittelten
Hypersensivitätsreaktion aufweist. Ob bestimmte Charakteristika der Grunderkrankung
zu dieser Komplikation prädisponieren (Seropositivität, Kernantikörper), ist bislang
nicht geklärt. Die Pneumonitis kann zu schweren Lungenfunktionsstörungen und ausgeprägter
Verschlechterung des Allgemeinzustandes führen. In der Regel ist die Prognose nach
Verzicht auf MTX und einer Kortikosteroidbehandlung gut. Anhand eines eigenen Falles
und der bisher in der Literatur mitgeteilten 14 Fälle wird die MTX-induzierte Pneumonitis
beim chronischen Polyarthritiker dargestellt.