Abstract
Local reoperations in cases of persistent or recurrent sciatica after operation for
disc protrusions are only recommended if another disc protrusion or a narrow lateral
recess are the main causes, but not in case of severe intradural extradural root adhesions.
For the differential diagnosis clinical findings are important and the computed tomography
represents a supplementary good method. In cases of root adhesions with severe symptoms,
electrical stimulation of the dorsal columns relieves radicular pain in many patients
(60% of 54 cases, 7-72 months of stimulation). In rarely selected cases, the microsurgical
considerably improved cordotomy is to be mentioned here with good results in 70% of
cases (4-102 months after cordotomy, average 52 months).
Zusammenfassung
Wenn eine persistierend-rezidivierende Lumboischialgie nach operierter Diskushernie
bedingt ist durch Wurzelnarben (klinisch-neuroradiologische diagnostische Kriterien),
kommt in schweren Fallen die Schmerzchirurgie in Frage. Dies betraf 78 unserer Patienten.
Im Vordergrund steht die Stimulation des lemniskalen Systems im Bereich des Rückenmarks.
60% unserer Fälle zeigen ein gutes Dauerresultat bezüglich Ischialgie. Seltener kann
auch die wesentlich verbesserte mikrochirurgische Chordotomie thorakal 2 empfohlen
werden mit geringer Komplikationsrate und mit guten Dauerresultaten von 70% bei einer
Katamnesedauer von durchschnittlich 52 Monaten.