Aktuelle Rheumatologie 1986; 11(2): 84-90
DOI: 10.1055/s-2008-1047988
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

M. Crohn assoziierte seronegative Spondarthritiden*

Seronegative Spondylarthritides Associated with Crohn's DiseaseH.  Münch1 , H.  Zeidler2
  • 1Mobile Rheumahilfe der Abteilung Krankheiten der Bewegungsorgane und des
    Stoffwechsels der Medizinischen Hochschule Hannover
  • 2Medizinische Klinik der Universität Düsseldorf
* Herrn Professor Fritz Hartmann zum 65, Geburtstag gewidmet.
Further Information

Publication History

Publication Date:
18 February 2008 (online)

Abstract

Inflammatory changes in the joints and in the vertebral column are frequent extraintestinal manifestations of Crohn's disease. According to the classification by Moll et al., these changes are considered to be seronegative spondylarthritides. Prospective studies have shown that spondylarthritis is associated with Crohn's disease in up to 40% of the cases, corresponding to a maximum prevalence of up to 0.03% in relation to the population. Both sexes are equally affected.
Arthritis involving mainly the medium and major joints of the lower extremities, is most frequently seen (approx. 20%). In up to 70% of the cases the course of the arthritis is parallel to the pattern of intestinal signs and symptoms. The prognosis of the arthritides is a favourable one.
Isolated sacroiliitis as identified in 10-20% of the cases, is asymptomatic up to 90%; there is no association with HLA B 27.
Approximately 5% of the patients with Crohn's disease present with a full disease pattern of ankylosing spondylitis. Both sexes are affected in approximately equal measure, HLA B 27 being found in about 60% of the cases. The course of the inflammatory changes in the vertebral column is independent of intestinal symptoms, treatment being the same as in classical ankylosing spondylitis.

Zusammenfassung

Häufige extraintestinale Manifestationen des M. Crohn sind entzündliche Gelenk- und Wirbelsäulenveränderungen. Diese werden gemäß der Einteilung von Moll et al. zu den seronegativen Spondyarthritiden gezählt. In prospektiven Studien ist eine Spondarthritis bei M. Crohn in bis zu 40% nachweisbar, dies entspricht einer Prävalenz von maximal 0,03% in der Bevölkerung. Männer und Frauen sind gleichhäufig betroffen.
Am häufigsten findet sich eine Arthritis (~20%), welche vorwiegend die mittleren und größeren Gelenke der unteren Extremität befällt. Der Verlauf der Arthritis ist in bis zu 70% der Fälle parallel zur Darmsymptomatik. Die Prognose der Arthritiden ist günstig.
Die in 10-20% diagnostizierte isolierte Sakroiliitis ist zu 90% asymptomatisch, es besteht keine Assoziation zum HLA B 27.
Ungefähr 5% der M. Crohn Patienten weisen das Vollbild einer Spondylitis ankylosans auf. Männer und Frauen sind annähernd gleichhäufig befallen, das HLA B 27 ist in etwa 60% nachweisbar. Der Verlauf der entzündlichen Wirbelsäulenveränderungen ist unabhängig von der Darmsymptomatik, die Therapie entspricht derjenigen bei der klassischen Spondylitis ankylosans.

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