Zusammenfassung
Indikation und CT-Befunde des Morbus Crohn wurden aufgrund von 48 Untersuchungen bei
28 Patienten bewertet. Obwohl CT hauptsächlich bei Komplikationen des Morbus Crohn
angezeigt ist, spielte sie auch bei der primären Diagnose von 8 Patienten eine wichtige
Rolle. Folgende CT-Befunde des Morbus Crohn sind zu beachten: Darmwandverdickung ist
allgemein offensichtlich und erfordert keine Messung. Die CT-Darstellung von Abszessen
ist oft nicht homogen und muß von entzündlichen Darmkonglomeraten unterschieden werden.
Spätere CT-Scans können in dieser Beziehung nützlich sein. Fisteln werden im CT nicht
gut dargestellt. Die Fistulographie bleibt, wenn möglich, Wahluntersuchung. Die mesenterische
Adenopathie besteht aus einzelnen kleinen Lymphknoten. Die mesenteriale Lipomatose
kann massiv sein.
Summary
The indications and CT features of Crohn's disease were reevaluated, based on 48 examinations
in 28 patients. Although CT is indicated mostly in the complications of Crohn's disease,
it played a major role in the primary diagnosis of Crohn's disease in 8 patients.
5 unsuspected patients had CT for other abdominal indications and 3 had the examinations
as part of an elective diagnostic work-up. The following CT features of Crohn's disease
are worthy of note: Bowel wall thickening is usually obvious and needs no measurement.
Abscesses are often of inhomogeneous density and should be differentiated from inflammatory
bowel conglomerates. Late CT scans can be helpful in this respect. Fistulae are not
well demonstrated directly by CT. The fistulogram remains the examination of choice,
when possible. Mesenteric lymphadenopathy is small and discrete. Mesenteric lipomatosis
can be massive and is often a cause of bowel separations and mass effect.