Summary
The case of a 12-year-old patient with a wooden foreign body which had penetrated
the superior orbital fissure is presented. Using a transethmoidal approach, only some
splinters lying in the periorbital soft tissue were removed. The patient became febrile,
indicating an infectious complication due to a retained foreign body. This was confirmed
by CT scan and MRI demonstrating a main splinter in the superior orbital fissure.
Total removal of the wood was achieved via a pterional extradural approach. The difficulties
of identifying wooden foreign bodies as well as the topographical problems involved
with the approach to the superior orbital fissure are discussed.
Zusammenfassung
Wir berichten über den Fall eines 12jährigen Jungen mit einer perforierenden Verletzung
der Orbita durch einen Holzsplitter, der in die Fissura orbitalis superior eingedrungen
war. Über einen transethmoidalen Zugang konnten nur einzelne Splitterfragmente aus
dem periorbitalen Weichteilgewebe entfernt werden. Der Patient entwickelte septische
Temperaturen als Hinweis auf eine Infektionskomplikation durch einen verbliebenen
Fremdkörper. Dieser konnte computertomographisch und kernspintomographisch mit Lage
im Bereich der Fissura orbitalis superior nachgewiesen werden. Über einen pterionalen
extraduralen Zugang gelang es, den Fremdkörper komplett zu entfernen. Die Schwierigkeiten
der Identifikation intrakranieller Holzfremdkörper sowie die topographischen Probleme
des Zugangs zur Fissura orbitalis superior werden diskutiert.
Key-Words
Superior orbital fissure - Wooden foreign body - Computerized tomography - Magnetic
resonance imaging - Extradural approach via the pterion