Minim Invasive Neurosurg 1993; 36(3): 75-80
DOI: 10.1055/s-2008-1053800
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© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Über den Canalis hypoglossi und seinen Inhalt beim postero-lateralen Zugang zur petroclivalen Region

On the hypoglossal canal and its Contents in the posterolateral approach to the petroclival regionJ. Lang, G. Hornung
  • Anatomisches Institut der Universität Würzburg (Ehem. Vorstand: Prof. Dr. med. J. Lang), Deutschland
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Publication History

Publication Date:
18 March 2008 (online)

Zusammenfassung

Messungen des Canalis hypoglossi: Der Mittelpunkt der inneren Öffnung des Canalis hypoglossi ist im Mittel etwas über 26 mm vom Opisthion entfernt. Die Abstände der Kanalmitte machen etwa 30 mm, die der äußeren Kanalöffnung 34 mm aus. Der gegenseitige Abstand der Pori intracraniales beträgt 28xmm. Die mediale Pforte des Porus extracranialis ist im Mittel 33 mm von der gegenseitigen, die laterale 40 mm von der gegenseitigen lateralen Pforte entfernt. Der Porus intracranialis canalis XII liegt im Mittel 13 mm vor dem Hinterende des Condylus occipitalis, die Kanalmitte befindet sich 15,85 mm vor dieser Meßzone und der Kanalausgang 19 mm. Einige Geschlechtsunterschiede und Messungen zur postnatalen Vergrößerung dieser Distanzen sind in die Untersuchung einbezogen. Die diagnostische und chirurgische Bedeutung des Hypoglossuskanals werden diskutiert.

Abstract

Measurements of the hypoglossal canal: The midpoint of the inner orifice of the hypoglossal canal is on average somewhat over 26 mm away from the opisthion. The distances of the canal centre come to approximately 30 mm, those of the outer canal orifice to 34 mm. The distance of the intracranial pores from each other amounts to 28 xmm. The medial portal for the extracranial pore is on an average 33 mm away from the portal of the opposite side, the lateral 40 mm from the lateral portal of the opposite side. The intracranial pore of the canal for the XII. nerve is situated on an average 13 mm in front of the posterior rim of the occipital condyle, the midpoint of the canal is 15.85 mm in front of this measuring zone, and the exit of the canal 19 mm. Some differences between the sexes and measurements of the postnatal increase of these distances have been included in this investigation. The diagnostic and surgical importance of the hypoglossal canal are discussed.

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