Zusammenfassung
Retrospektive Studie über 121 Patienten mit Frühesotropie, die im 2.-4. Lebensjahr
schieloperiert wurden. Vor der Operation wurden Refraktionsabklärung, eventuell Korrektur
und Amblyopiebehandlung vorgenommen. Genaue Beurteilung der motorischen Situation
war Vorbedingung für die - relative - Frühoperation. Die monolateral-kombinierte Operation
brachte in 71% der Patienten die Kleinwinkelsituation. Die Okklusionstherapie ergab
bei Amblyopie die üblichen Resultate. Die frühzeitige Operation führte nicht zur Vernachlässigung
der weiteren Therapie durch die Eltern. Binokular zeigten 44 Patienten eine Defektheilung
2. Grades, 41 Patienten eine Defektheilung 3. Grades. Dies entspricht eigenen Ergebnissen
bei einer 1970 nachuntersuchten Patientengruppe mit Spätorthoptik und Operation. Die
jetzige Patientengruppe zeigt, dass zwar eine frühzeitige Kleinwinkelsituation angestrebt
werden soll, ein forciertes Vorverlegen der Operation jedoch nicht nötig ist.
Summary
In this paper the authors report the findings of a study covering 121 patients with
early esotropia who were operated on between the ages of 2 and 4. The patients were
examined in order to assess results of surgery, treatment for amblyopia and binocular
vision. The recession/resection procedure resulted in “alignment”, i.e., an angle
of less than 5°, in 71% of the patients. Amblyopia treatment by occlusion produced
the usual results. The cosmetic improvement did not cause the parents to neglect further
treatment. The binocular result was determined by classifying the patients according
to the degree of partial healing (Wieser, 1970). Microtropia with harmonious ARC was as frequent as residual angle without
binocular vision (2nd and 3rd degree). These results correspond to those in a group
of patients followed up in 1970, who had undergone late orthoptic therapy and surgery.
It appears important to achieve alignment early, but it makes little difference whether
the operation is performed in the 2nd, 3rd or 4th year of life.