Eur J Pediatr Surg 1985; 40(6): 333-337
DOI: 10.1055/s-2008-1059745
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Das Infektionsrisiko zentraler Venenkatheter im Kindesalter - Ergebnisse einer prospektiven Studie

Infection Risk of Central Venous Catheters in Childhood - Results of a Prospective StudyM.  Höllwarth1 , R.  Wildburger1 , B.  Sixl-Voigt2
  • 1Universitätsklinik für Kinderchirurgie der Karl-Franzens-Universität Graz
  • 2Hygiene-Institut der Karl-Franzens-Universität Graz
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Publication Date:
25 March 2008 (online)

Abstract

Contamination rate of 228 central venous catheters and incidence of catheter related septicaemia were studied prospectively in 133 children (98 newborn, 11 infants, 14 children). An exact protocol determined all details related to catheter insertion, subcutaneous tunneling, local disinfection with polyvinyliodide ointment, procedure of mixing the solutions for parenteral feeding, etc. Culture swabs were taken routinely from the feeding solutions and the infusion device. After removing the catheter additional bacteriological studies were performed from the catheter tip and the skin at the site of insertion. Although the results showed a low incidence of contamination at the infusion device (1.1 %) and the parenteral solutions (3.6%), the contamination rate of the skin (31.6%) and the catheter tip (35.3 %) were exceedingly high. While the bacteriological studies of the infusion and the infusion set showed mostly apathogenous cocci, staphylococci epidermidis and staphylococci aureus were predominant on the skin and the catheter tip. Despite this high contamination rate a catheter related septicaemia was suspected in 17 cases only (7.4 %). In six catheters (2.6 %) the infection was confirmed by bacteriological results which always showed the typical micro- organisms found on the skin at the catheter insertion site. Therefore, the most important infection route seems to be the way from the skin to the catheter tip. Despite negative bacteriological results in the other eleven catheters a septicaemia was highly suspected on the basis of the laboratory findings. Summing up, the high contamination rate of central venous catheters necessitates a sophisticated protocol which 1) allows a constant bacteriological screening, and 2) provides a reliable reduction of the bacteria at the insertion site of the catheter.

Zusammenfassung

Bei 133 Kindern wurden 228 Subklaviakatheter nach einem detaillierten Protokoll implantiert. Dieses umfaßte die sterile Einbringung des Katheters im Operationssaal in Narkose, die Tunnelierung auf den seitengleichen Oberarm, die Applikation einer lokalen desinfizierenden Jodsalbe, den dicht schließenden Verband sowie regelmäßige bakteriologische Kulturen von Infusion und Infusionsset bzw. von Haut und Katheterspitze bei Entfernung des Katheters. 17 Katheter (7,4 %) wurden wegen Verdacht auf eine Infektion entfernt, sechsmal (2,6 %) konnte die Katheterinfektion definitiv nachgewiesen werden. Die bakteriologischen Untersuchungen während der Katheterliegezeit ergaben eine niedrige Kontaminationsrate am Infusionsset (1,1 %) sowie in der Infusion (1,5 - 3,6 %), wobei in 60 % apathogene Sporenbildner nachgewiesen wurden. Bei der Entfernung des Katheters war die Kontaminationsrate am Infusionsset 2,7 %, sowie die der Infusion 8,8 %, wobei wieder apathogene Sporenbildner überwogen. Im Gegensatz dazu wiesen Haut und Katheterspitze eine Kontaminationsrate von 35,3 % bzw. 31,6 % auf, wobei Staphylococcus epidermidis und Staphylococcus aureus überwogen. Sämtliche nachgewiesenen Katheterinfektionen waren durch diese grampositiven Erreger verursacht worden. Der wichtigste Infektionsweg scheint daher von der Haut an der Kathetereintrittsstelle entlang des Katheters zur Katheterspitze zu ziehen. Die hohe Kontaminationsrate mit Hautkeimen zeigt die Notwendigkeit einer optimalen Hautpflege an der Kathetereintrittsstelle. Detaillierte Protokolle für Implantation und Pflege zentral venöser Katheter sind unerläßlich um Infektionsquellen frühzeitig zu erkennen und die Infektionsrate niedrig zu halten.