Eur J Pediatr Surg 1983; 38(4): 247-248
DOI: 10.1055/s-2008-1059979
FALLDARSTELLUNGEN -CASE REPORTS

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Neuron-Specific Enolase as a Differential Marker in a Case of Retroperitoneal Tumour

Neuron-spezifische Enolase als Unterscheidungsmerkmal in einem Fall von retroperitonealem TumorG.  Läckgren1 , S.  Pahlman2 , T.  Esscher1 , L.  Olsen1 , G.  Grotte1
  • 1The Department of Pediatric Surgery, University Hospital, Uppsala, Sweden
  • 2The Wallenberg Laboratory, University of Uppsala, Uppsala, Sweden
Further Information

Publication History

Publication Date:
25 March 2008 (online)

Abstract

In some cases of retroperitoneal tumour, preoperative investigations fail to conclusively differentiate between neuroblastoma and Wilms' tumour. Diagnostic difficulties can be encountered also intraoperatively, and even the histopathological presentation can be equivocal. According to earlier results, neuron-specific enolase (NSE) in tumour extract can be used as a marker for neuronal tissue and thus offers a new diagnostic criterion differing neuroblastoma from e.g. Wilms' tumour.

This paper presents a case of Wilms' tumour where a low content of NSE in the tumour extract correctly indicated a non-neuronal tumour, whereas preoperative presentation and primary histopathology suggested a neuroblastoma.

Zusammenfassung

Bei einigen Fällen von retroperitonealem Tumor lassen die präoperativen Untersuchungen keine zuverlässige Unterscheidung zwischen Neuroblastom und Wilms-Tumor zu. Diagnostische Schwierigkeiten können sich auch intraoperativ ergeben. Sogar der histologische Befund kann unsicher sein. Entsprechend früheren Ergebnissen kann die Neuronspezifische Enolase (NSE) im Tumorextrakt als Kennzeichen für die Anwesenheit neuronalen Gewebes sein und ergibt somit ein neues diagnostisches Kriterium zur Unterscheidung eines Neuroblastoms z. B. von einem Wilms-Tumor.

Es wird ein Fall von Wilms-Turnor dargestellt, bei dem ein niedriger Gehalt von NSE im Tumorextrakt einen nicht neuronalen Tumor anzeigte, während der präoperative Befund und die Histologie das Vorliegen eines Neuroblastoms vermuten ließen.