Eur J Pediatr Surg 1981; 32(3): 214-217
DOI: 10.1055/s-2008-1063262
Originalarbeiten

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Gastroschisis: Factors Affecting Prognosis

H. J. Mud , N. M. A. Bax , J. C. Molenaar
  • From the Dept. of Pediatric Surgery, Erasmus University Medical School, University Hospital, Sophia Children's, Rotterdam, The Netherlands
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Publication Date:
25 March 2008 (online)

Abstract

Over a ten-year period 21 children with gastroschisis were treated either with a direct full-layer closure or with a silastic sac closure of the abdominal wall defect.

No mortality or long-term morbidity resulted from either form of therapy in the group of patients that had no anatomical interruption of the gastro-intestinal tract. Silastic sac closure did, however, result in a higher incidence of septicemia. In the group of patients that presented with an anatomical interruption of the G.I. tract, considerable mortality and morbidity resulted. The outcome in these patients was determined by the associated bowel lesion rather than by the gastroschisis as such.

Zusammenfassung

In einem Zeitraum von 10 Jahren wurden 21 Kinder mit Gastroschisis entweder mit direktem mehrschichtigem Verschluß der Bauchwand oder mit einem Silastic-Sack und sekundärem Verschluß behandelt. Keine Letalität oder langfristige Erkrankung ereigneten sich bei der Gruppe von Patienten, die keine Kontinuitätsunterbrechung des Gastrointestinaltraktes hatten. Der Verschluß mit Hilfe eines Silastic-Sackes war mit einer relativ hohen Rate von Septikämie belastet. In der Gruppe der Patienten mit einer anatomischen Unterbrechung des Gastrointestinaltraktes ergab sich eine beträchtliche Letalität und Morbidität. Der Ausgang bei diesen Patienten wurde eher durch die zusätzliche Darmläsion als durch die Gastroschisis als solche bestimmt.

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