Eur J Pediatr Surg 1981; 32(3): 218-223
DOI: 10.1055/s-2008-1063263
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© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Idiopathic Gastric Volvulus in Infancy and Childhood

S.  Sawaguchi1 , H.  Ohkawa1 , H.  Kemmotsu1 , H.  Akiyama2 , T.  Nakajo2 , T.  Kitamura3
  • 1Dept. of Pediatric Surgery, The University of Tsukuba, Japan
  • 2Dept. of Pediatric Surgery, National Children's Hospital, Tokyo, Japan
  • 3Dept. of Pediatric Surgery, Children's Hospital, Hachioji, Tokyo, Japan
Further Information

Publication History

Publication Date:
25 March 2008 (online)

Abstract

Idiopathic gastric volvulus is not rare, especially in the neonate and in infancy. Between 1966 and 1980 we managed 44 cases of gastric volvulus. In 22 of the cases, initial examination was performed under 1 year of age. The main symptoms in this group were vomiting and abdominal distention, while those in the group over 2 years of age were abdominal distention, weight loss, nausea, appetite loss etc.

The upper G.I. series were the most important in diagnosis. There was only one case of acute volvulus, which was treated operatively on an emergency basis. Chronic volvulus could be treated conservatively, except in 2 cases. This consisted in the positioning of the patient in the upright right recumbent position after feeding, for at least 1 hour. In the supine position, the gastric fundus is filled and dilated when the milk is poured into the stomach, the fundus is pulled postero-caudally and the antrum is pulled upwards, resulting in the combined type of organo-axial and mesenterico-axial volvulus. Over 2 years of age, 77 % required operation. The fixation of the gastric fornix with the diaphragm was performed, using 5 or 6 stitches. The result was quite satisfactory. We recommend this procedure in this operation.

Zusammenfassung

Der idiopathische Magenvolvulus ist besonders beim Neugeborenen und Säugling nicht selten. In der Zeit von 1966 bis 1980 behandelten wir 44 Fälle von Magenvolvulus. Bei 22 Fällen fand die erste Untersuchung im Alter von unter einem Jahr statt. Die Hauptsymptome in dieser Gruppe waren Erbrechen und Bauchauftreibung. In der Gruppe über 2 Jahre waren das Bauchauftreibung, Gewichtsverlust, Übelkeit, Appetitlosigkeit u. a.

Die Röntgenuntersuchung des oberen Gastrointestinaltraktes war das Wichtigste bei der Diagnostik. Nur in einem Fall von akutem Magenvolvulus war die Operation dringlich. Der chronische Volvulus konnte außer in 2 Fällen konservativ behandelt werden. Diese Behandlung bestand in aufrechter Lagerung des in rechte Seitenlage gedrehten Patienten nach der Mahlzeit für wenigstens eine Stunde. In Rückenlage füllt und erweitert sich der Magenfundus bei der Mahlzeit. Er wird nach posterokaudal und das Antrum nach aufwärts gezogen. Dadurch entsteht die Kombination eines organoaxialen und eines mesenteriko-axialen Volvulus. Im Alter von über 2 Jahren war in 77 % die Operation erforderlich. Es wurde die Fixation des Fornix des Magens mit 5-6 Nähten an das Zwerchfell durchgeführt. Der Erfolg war sehr zufriedenstellend. Wir empfehlen dieses Vorgehen.

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