Eur J Pediatr Surg 1994; 4(4): 201-204
DOI: 10.1055/s-2008-1066104
Original article

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Immobilization, A Risk Factor for Urinary Tract Stones in Children. A Case Report

C. E. Müller1 , M.  Bianchetti2 , G.  Kaiser1
  • 1Children's University Hospital, Department of Pediatric Surgery Bern, Switzerland
  • 2Children's University Hospital, Department of Nephrology Bern, Switzerland
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Publication Date:
25 March 2008 (online)

Abstract

Immobilization causes bone dissolution leading to hypercalcemia and hypercalciuria in children. We report the case of a 10-year-old boy who developed 2 stones in the pelvis off his left healthy kidney after only 8 days of immobilization. He was on bedrest after pyeloplasty done for a ureteropelvic junction obstruction on the right side.

Compared to references in literature our patient showed stone formation very early during the course of immobilization. Temporary hypercalciuria and stone formation are well documented because of underlying kidney disease.

The risk factors of immobilization-induced hypercalciuria and hypercalcemia are discussed together with possible treatment and prophylaxis of this pathology.

Zusammenfassung

Immobilisation verursacht auch bei Kindern eine Osteoporose und führt damit zur Hyperkalziurie und Hyperkalzämie.

Wir berichten von einem 10jährigen Knaben, der am 8. postoperativen Tag nach einer Pyeloplastik wegen einer Ureterabgangsstenose re. in seinem linken Nierenbecken zwei Konkremente entwickelte. Im Vergleich zur Literatur zeigte unser Patient eine ungewöhnlich schnelle Steinbildung nach nur kurzer Immobilisationsdauer. Die Steinbildung und eine passagere Hyperkalziurie wurden wegen des vorbestehenden Nierenleidens gut dokumentiert. Die Risikofaktoren, die zu einer immobilisationsbedingten Hyperkalziurie und Hyperkalzämie führen, werden diskutiert, ebenso die verschiedenen Therapiemöglichkeiten und prophylaktische Maßnahmen.

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