Eur J Pediatr Surg 1995; 5(3): 131-135
DOI: 10.1055/s-2008-1066186
Original article

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Lobar Emphysema and Atelectasis Syndrome, A Nosological Unity*

E.  Ring-Mrozik , W. Ch. Hecker , A.  Nerlich
  • Clinic of Pediatric Surgery( Director: Prof. Dr. I. Joppich)** in the Dr. von Haunersche Children's Hospital of the University of Munich and the Institute of Pathology (Director: Professor Dr. U. Löhrs) of the University of Munich
* Excerpts delivered by E. Ring-Mrozik at the 87th convention of the German Society for Pediatrics in Frankfurt am Main, Sept. 1-4, 1991. ** Former Director: Prof. Dr. W. Ch. Hecker
Further Information

Publication History

Publication Date:
25 March 2008 (online)

Abstract

Shrinking and atelectatic pulmonary processes - atelectasis syndrome - and lobar emphysema show morphological similarities: congenital malformations of the bronchial structure, external compression of the bronchi as well as inflammatory processes. Ventilation mechanics determine whether in the described processes an atelectasis or an emphysema manifests itself clinically. Usually, one finds over expansions in connection with atelectasis syndrome and atelectases together with lobar emphysema. Both processes can be reversible, if we are not dealing with bronchial malformations. Longer lasting processes as well as acute, life threatening forms require operation. The belief that atelectasis syndrome and lobar emphysema constitute a nosological unity is illustrated by our cases of 9 patients with atelectasis syndrome and 16 patients with lobar emphysema.

Zusammenfassung

Schrumpfende und atelektatische pulmonale Prozesse - Atelektasesyndrom - und das lobäre Emphysem weisen morphologische Gemeinsamkeiten auf: angeborene Fehlbildungen am Bronchialskelett, Kompression von außen auf die Bronchien sowie entzündliche Prozesse. Ventilationsmechanische Gründe entscheiden, ob bei den genannten Prozessen eine Atelektase oder ein Emphysem sich klinisch manifestiert. Meist findet man histologisch beim Atelektasesyndrom auch Überblähungen sowie beim lobären Emphysem auch Atelektasen. Beide Prozesse können, wenn es sich nicht um Bronchialfehlbildungen handelt, reversibel sein. Länger dauernde Prozesse sowie akut lebensbedrohliche Erscheinungen erfordern die Operation. Die Auffassung, daß das Atelektasesyndrom und das lobäre Emphysem eine nosologische Einheit darstellen, wird am eigenen Krankengut von 9 Patienten mit Atelektasesyndrom und 16 Kindern mit lobärem Emphysem dargestellt.

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