Eur J Pediatr Surg 1995; 5(3): 156-159
DOI: 10.1055/s-2008-1066193
Original article

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Non-Malignant Tumors that Can Mimic Cancer During the Neonatal Period

J.  Martinez-Climent , T.  Cavalle , J.  Ferris Tortajada
  • Pediatric Oncology Unit, "La Fe" Children's Hospital, Avda. Campanar, 21, Valencia 46009, Spain
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Publication Date:
25 March 2008 (online)

Abstract

Topic: Neonatal tumors include a varied group of neoplasias.

Histologically non-malignant tumors must be differentiated from cancer in these newborns, since their management and evolution is completely different. Methods: We have reviewed all the non-malignant neonatal tumors (NMNT) seen during a 21 year period at The Pediatric Oncology Unit of "La Fe" Children's Hospital (Valencia. Spain). Congenital malformations and easily-recognizable tumors such as epidermic or dermoid cysts, lipomas, capillary and cutaneous hemangiomas, lymphangiomas, and small nevi lesions were excluded. During the same period, we have diagnosed 40 cases of neonatal cancer. Results: Forty patients were found to have NMNT: 15 teratomas, which in 10 cases were sacrococcygeal, 8 solid hemangiomas, 4 mesoblastic nephromas, 4 infantile myofibromatoses, 3 follicular ovarian cysts, and 6 miscellaneous tumors. Epidemiologic and etiopathogenic factors, clinical manifestations, treatment and evolution were evaluated. One cardiac teratoma was a post-mortem finding. In our series, with a median follow-up of 8 years and 4 months, 38 of 39 neonates are still alive with a very low incidence of sequelae, 36 of them with no evidence of tumor.

Zusammenfassung

Die neonatalen Tumoren schließen unterschiedliche Neoplasien ein. Dabei müssen nicht-maligne Tumoren histologisch von malignen Tumoren unterschieden werden, da sich ihre Behandlung grundlegend unterscheidet. In der vorliegenden Arbeit werden alle nicht-malignen Tumoren des Neugeborenen, die innerhalb von 21 Jahren in der onkologischen Abteilung der Kinderklinik ,,La Fe" in Valencia behandelt wurden, vorgestellt.

Angeborene Fehlbildungen und leicht erkennbare Tumoren wie Epidermoid- oder Dermoidzysten, Lipome, kapilläre oder intrakutane Hämangiome, Lymphangiome und kleinere Naevi wurden ausgeschlossen. Im selben Zeitraum wurden 40 bösartige Tumoren diagnostiziert. Insgesamt fanden sich 40 nicht-maligne Tumoren: 15 Teratome, 10 Steißbeinteratome, 8 solide Hämangiome, 4 mesoblastische Nephrome, 4 infantile Myofibromatosen, 3 follikuläre Ovarialzysten und 6 andere Geschwülste. Die epidemiologischen und ätiogenen Faktoren, die Klinik sowie die Behandlung werden diskutiert. Ein kardiales Teratom wurde erst post mortem diagnostiziert. Nach einer durchschnittlichen Beobachtungsdauer von 8 Jahren und 4 Monaten sind 38 von 39 Kindern noch am Leben, 36 ohne Hinweis auf ein Tumorrezidiv.

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