Eur J Pediatr Surg 1995; 5(6): 369-371
DOI: 10.1055/s-2008-1066246
Case report

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Cholecystolithiasis and Infection of the Biliary Tract with Salmonella Virchow - A Very Rare Case in Early Childhood

H. A. Beiler1 , Ch.  Kuntz1 , T. M. Eckstein2 , R.  Daum1
  • 1Department of Pediatric Surgery, Children's Hospital, Ruprecht-Karls-University, Heidelberg, Germany
  • 2Department of Pediatrics, Children's Hospital, Ruprecht-Karls-University, Heidelberg, Germany
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Publication History

Publication Date:
25 March 2008 (online)

Abstract

In early childhood gallstones are rare. However, in the last years the number of patients has increased. A possible cause for calculous and acalculous cholecystitis are infections with Salmonella species. The following report describes a case of perforated cholecystitis and cholecystolithiasis accompanied by microbiological finding of Salmonella Virchow in the gallbladder in a three-and-a-half-year-old boy. A combination of symptomatic cholecystolithiasis and Salmonella Virchow has not yet been described in the literature. The belated diagnosis resulted in a sealed perforation of the gallbladder with local biliary peritonitis. After cholecystectomy and antimicrobial therapy, the patient could be discharged without any complaints. Diseases of the biliary tract are part of the differential diagnosis of unclear abdominal pain in early childhood.

Zusammenfassung

Gallensteinleiden sind im Kindesalter seltene Erkrankungen. In den letzten Jahren ist eine ansteigende Tendenz der Patientenzahl festzustellen. Zu den möglichen Ursachen kalzulärer und akalzulärer Cholezystitiden zählen Salmonelleninfektionen. Im folgenden wird über eine Cholecystitis perforata bei Cholezystolithiasis und dem mikrobiologischen Nachweis von Salmonella Virchow in der Gallenblase eines dreieinhalbjährigen Jungen berichtet. Diese Kombination stellt eine Rarität dar, in der Literatur wurde bisher kein Fall einer Cholezystolithiasis im Zusammenhang mit Salmonella Virchow im Kindesalter beschrieben. Die prolongierte Diagnosestellung hatte bereits zu einer gedeckten Perforation der Gallenblase mit lokaler galliger Peritonitis geführt. Nach Cholezystektomie mit anschließender antibiotischer Therapie konnte der Patient beschwerdefrei entlassen werden. Erkrankungen der Gallenwege gehören mit zur Differentialdiagnose unklarer abdominelller Beschwerden im Kindesalter.

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