Eur J Pediatr Surg 1980; 29(4): 330-336
DOI: 10.1055/s-2008-1066311
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© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Rectoanal Pressures and Rectal Compliance in Constipated Infants and Children

Hiroshi  Suzuki , Shin'ichi  Amano , Makoto  Honzumi , Hideo  Saijo , Kiwamu  Sakakura
  • From The Second Department of Surgery, Mie University School of Medicine, Tsu-City
Further Information

Publication History

Publication Date:
25 March 2008 (online)

Abstract

Anorectal manometry with perfused side opening catheter was carried out in 86 normal infants and children, 9 infants with Hirschsprung's disease, and 10 children with idiopathic chronic constipation. Studies on pressure volume curve of the rectum and rectal compliance were carried out in 37 normal infants and children, 4 infants with Hirschsprung's disease, and 10 children with idiopathic chronic constipation.

Decreased basal rhythmic contraction of the anal canal, absent recto-anal reflex, steep elevation of pressure volume curve of the rectum, and low rectal compliance were characteristic of infants with Hirschsprung's disease.

Resting pressure profile of the anorectum, recto-anal reflex, pressure volume curve of the rectum, and rectal compliance were normal in chronically constipated children without megarectum, whereas remarkably high rectal compliance was characteristic of those with megarectum.

Zusammenfassung

Die anorektale Manometrie mit perfundierten Kathetern mit seitlicher Öffnung wurde bei 86 normalen Säuglingen und Kindern, bei 9 Säuglingen mit Hirschsprungscher Krankheit und bei 10 Kindern mit idiopathischer chronischer Verstopfung angewandt. Untersuchungen der Druckkurve des Rektums und der rektalen Compliance wurden bei 37 normalen Säuglingen und Kindern, bei 4 Säuglingen mit Hirschsprungscher Krankheit und bei 10 Kindern mit idiopathischer chronischer Verstopfung durchgeführt.

Eine verminderte basale rhythmische Kontraktion des Analkanals, ein Fehlen des rektoanalen Reflexes, ein steiler Anstieg der Druckkurve im Rektum sowie eine niedrige rektale Compliance waren für Säuglinge mit Hirschsprungscher Krankheit charakteristisch.

Das Ruhedruckprofil des Anorektums, der rekto-anale Reflex, die Druckkurve des Rektums und die rektale Compliance waren normal bei den chronisch verstopften Kindern ohne Megarektum, während eine beträchtlich erhöhte rektale Compliance bei Kindern mit Megarektum charakteristisch war.

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