Eur J Pediatr Surg 1980; 31(11): 197-204
DOI: 10.1055/s-2008-1066424
Originalarbeiten

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Pathogenese sekundärer segmentaler neuronaler Veränderungen am Darm

Pathogenesis of Secondary Segmental Ganglion Cell Changes in the BowelP.  Schweizer , J.  Peiffer , M.  Oehmichen , R.  Huenges
  • Aus der Kinderchirurgischen Abteilung (Vorstand: Prof. Dr. A. Flach) der Chirurgischien Univ.-Klinik Tubingen
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Publication Date:
25 March 2008 (online)

Abstract

Clinical, histological and histochemical findings in 11 patients raised questions concerning the pathogenesis of segmental neuronal changes in the bowel.

Underlying diseases in these 11 patients had been heterogenous. All patients however had in common the clinical sign of "motility problems of the small and large bowel". On the one hand histological and histochemical examinations of the bowel wall revealed recent inflammatory infiltrates or scars and degenerative or reactive changes of the parasympathetic nerve structures. On the other hand one can conclude from the medical history and anatomical findings that hypoxia or ischemia had occurred.

Based on these observations we conclude that problems of the bowel wall blood supply is the pathogenetic principle of acquired segmental neuronal changes.

Motility problems of the bowel can thus be explained as a result of acquired neuronal changes.

Zusammenfassung

Die klinischen, histologischen und histochemischen Befunde von 11 Patienten veranlaßten uns, nach der Pathogenese der segmentalen, neuronalen Veränderungen am Darm zu fragen. Diese 11 Patienten hatten zwar unterschiedliche Grundkrankheiten aber als gemeinsames klinisches Merkmal ,,Motilitätsstörungen des Dünn- und Dickdarmes". Da auf der einen Seite im histologischen Bild frische entzündliche Infiltrate oder Narben und degenerative oder reaktive Veränderungen an den parasympathischen Nervenstrukturen dominieren und auf der anderen Seite die Vorgeschichte und der anatomische Befund eine Hypoxie oder Ischämie erkennen lassen, kann der Schluß gezogen werden, daß das gemeinsame pathogenetische Prinzip der erworbenen, segmentalen, neuronalen Veränderungen die Durchblutungsstörung der Darmwand mit konsekutiver Entzündung ist. Die Motilitätsstörungen werden dann als Folge der erworbenen neuronalen Veränderungen erklärbar.

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