Eur J Pediatr Surg 1980; 31(12): 402-413
DOI: 10.1055/s-2008-1066452
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

The Valgus Foot in Spinal Dysraphism

T.  Duckworth1 , R. P. Betts2
  • 1Dept. of Orthopaedic Surgery, Royal Hallamshire Hospital, Sheffield, England
  • 2Medical Physics Department, University of Sheffield, Sheffield, England
Further Information

Publication History

Publication Date:
25 March 2008 (online)

Abstract

1. 26 children with spinal dysraphism and valgus foot deformities are reviewed. The deformities are defined according to the positions of the hind foot and forefoot. A very high proportion of the calcaneovalgus feet were still uncorrected at the time of review. It is probable that some would have been worse without corrective surgery.
2. Over-correction to varus was particularly troublesome and should be avoided at all costs. The pure valgus feet, i.e. with no equinus or calcaneous, were particularly liable to this.
3. Tendon transfers were on the whole unsatisfactory.
4. "Vertical talus" feet have a reasonable chance of satisfactory correction.
5. The supinated or "horizontal talus" deformity should be diagnosed and care taken not to produce a fixed correction of the hind foot, leaving the forefoot in fixed supination. It may, with greater understanding of this deformity, be possible to devise a rotational correction of the foot.
6. Although uncorrected valgus feet are less troublesome than residual varus, treatment has been less than satisfactory, probably because of the major part played by gravity in distorting a poorly innervated foot into valgus.

Zusammenfassung

l.Es wird eine Übersicht über 26 Kinder mit spinalen Spaltbildungen und Valgusdeformitäten der Füße gegeben. Die Deformitäten werden nach der Stellung des Rückfußes oder Vorfußes definiert. Eine sehr große Zahl von Füßen mit Kalkaneo-Valgus-Deformität war zur Zeit der Untersuchung noch unkorrigiert. Es ist wahrscheinlich, daß einige ohne Korrekturoperation schlechter gewesen wären.
2. Eine Überkorrektur im Varussinne war besonders störend und sollte unter allen Umständen vermieden werden. Der reine Valgus- Fuß ohne Equinus- oder Kalkaneus-Komponente ist in dieser Hinsicht besonders empfindlich.
3. Sehnenverpflanzungen sind im allgemeinen unbefriedigend.
4. Füße mit senkrecht stehendem Talus (,,Vertical talus") haben eine gute Aussicht auf eine befriedigende Korrektur.
5. Eine Deformität mit supiniertem oder horizontal stehendem Talus (,,Horizontal talus") sollte erkannt werden. Es muß darauf geachtet werden, daß nicht eine fixierte Korrektur des Rückfußes entsteht und der Vorfuß in fixierter Supination stehen bleibt. Bei besserem Verstehen dieser Deformität müßte es möglich sein, eine Drehungskorrektur des Fußes zu erzielen.
6. Ein unkorrigierter Valgus-Fuß stört weniger als eine verbleibende Varus-Komponente. Die Behandlung war jedoch unbefriedigend, wahrscheinlich weil bei der Drehung eines schlecht innervierten Fußes in Valgusstellung das Gewicht die Hauptrolle spielt.

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