Eur J Pediatr Surg 1996; 6(2): 86-91
DOI: 10.1055/s-2008-1066478
Original article

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Traumatic and Non-Traumatic Pancreatitis in Pediatric Surgery

P. P. Schmittenbecher , P.  Rapp , H. -G. Dietz
  • Department of Pediatric Surgery, Dr. von Hauner's Childrens Hospital, University of Munich, Munich, Germany
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Publication Date:
25 March 2008 (online)

Abstract

Today pancreatitis is classified only as acute or chronic. In pediatric surgery it seems more practical to distinguish traumatic from non-traumatic cases. To show whether there is also a difference in the management of these two groups we analysed all patients treated between 1977 and 1991 for pancreatitis. It was most impressive that traumatic cases were operated on in 86% and the rate of pseudocysts reached 61.5% whereas non-traumatic pancreatitis required surgical intervention in 50% and developed pseudocysts in 17%. Following trauma elevation of serum enzyme concentration lasted longer in a significant number of patients but became normal without any hint of further complications. In non-traumatic pancreatitis it is recommended that surgery should be avoided and reserved for complications. Exceptions arc obstructions of the pancreaticobiliary ducts which need early removal to prevent chronicity of the disease and functional loss of the organ.

Zusammenfassung

Die Pankreatitis wird heute nur in akute und chronische Formen differenziert. Im Kindesalter erscheint es jedoch praktikabler, posttraumatische und nicht-traumatische Pankreatitiden zu unterscheiden. Um zu sehen, ob die Betreuung dieser zwei Gruppen unterschiedlich gehandhabt wird, analysierten wir alle Patienten, die wir zwischen 1977 und 1991 unter der Diagnose einer Pankreatitis behandelt haben. In der Folge von Traumen war in 86% ein operativer Eingriff erforderlich, 61,5% entwickelten eine Pankreaspseudozyste. Dagegen wurden nur 50% der Patienten mit nicht-traumatischer Pankreasaffektion operiert und nur in 17% wurde eine Pseudozyste beschrieben. Nach Traumen normalisierte sich die Amylaseerhöhung verzögert, ohne daß dies ein Hinweis auf Komplikationen war. Bei nicht-traumatischen Pankreatitiden sind chirurgische Maßnahmen gegen Komplikationen vorbehalten. Ausnahmen stellen Obstruktionen des biliären oder pankreatischen Gangsystems dar, die zur Vermeidung von Chronifizierung und Funktionsverlust frühzeitig beseitigt werden müssen.

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