Eur J Pediatr Surg 1996; 6(3): 148-151
DOI: 10.1055/s-2008-1066493
Original article

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Living Related Liver Transplantation for Children Younger than One Year Old

Y.  Inomata , K.  Tanaka , H.  Okajima , S.  Uemoto , N.  Ozaki , H.  Egawa , K.  Satomura , T.  Kiuchi , Y.  Yamaoka
  • The Second Department of Surgery, Kyoto University, 54 Kawaracho, Shogoin, Sakyo-ku, Kyoto 606-01, Japan
Further Information

Publication History

Publication Date:
25 March 2008 (online)

Abstract

Living related liver transplantation (LRLT) is an effective modality to overcome the donor shortage in small children. We evaluated the safety of LRLT in case of recipients younger than 1 year of age.

Patients and methods: In 149 children who underwent LRLT, 44 were younger than 1 year. Original diagnosis were biliary atresia (42) and metabolic disorder (2). The body weight ranged from 3.1 to 9.3 kg. Preoperative risk factors, technical innovations, and survival rate were reviewed in comparison with those of older children.

Results: Encephalopathy and respiratory disturbance due to massive ascites or bronchotracheal malacia were leading risk factors which demanded ICU care preoperatively. In reconstruction of the portal vein venous graft was necessary more often in infants than in the older children. Incidence of vascular complications was not higher in infants than in the older children. Biliary complications were more frequent in the infants. Survival rate was 81.9%, which was comparable to that of the older recipients. Incidence of rejection and infection was not different between the infants and the older children.

Conclusion: LRLT in recipients younger than 1 year can be safely done with some precautions.

Zusammenfassung

Die Verwandtenlebertransplantation (VLTx) ist eine effektive Lösung, dem Spendermangel bei kleinen Kindern entgegenzuarbeiten. Wir haben die Ergebnisse der VLTx bei den Empfängern kleiner als 1 Jahr beurteilt.

Patienten und Methode: Bei 149 Kindern, die sich einer VLTx in unserem Institut unterzogen haben, waren 44 jünger als 1 Jahr. Indikationen waren biliäre Atresie (42) und kongenitale Stoffwechselkrankheiten (2). Das Körpergewicht lag zwischen 3,1 und 9,3 kg. Präoperative Risikofaktoren, technische Neuheiten, und Überlebensraten wurden mit denen älterer Kinder verglichen.

Ergebnisse: Enzephalopathie und respiratorische Schwierigkeiten wegen des massiven Aszites oder der bronchotrachealen Malazie waren die führenden Risikofaktoren, die eine präoperative Intensivstationsbehandlung notwendig machen. Bei der Rekonstruktion der Pfortaderdurchblutung waren bei den jüngeren Patienten mehr Gefäßgrafts notwendig als bei den älteren Kindern. Die Häufigkeit der vaskulären Komplikationen war nicht höher als bei den älteren Kindern. Gallengangs-Komplikationen waren bei den jüngeren Patienten häufiger. Die Überlebensrate lag bei 81,9% bei den Säuglingen. Dies war vergleichbar mit der von älteren Kindern. Die Häufigkeit der Abstoßungen und Infektionen war nicht unterschiedlich zwischen beiden Gruppen.

Schlußfolgerung: VLTx kann mit entsprechenden Vorsichtsmaßnahmen bei Kindern unter 1 Jahr sicher durchgeführt werden.

    >