Eur J Pediatr Surg 1996; 6(4): 245-248
DOI: 10.1055/s-2008-1066521
Case report

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Waardenburg-Hirschsprung Disease in Two Sisters: A Possible Clue to the Genetics of this Association?

J. P. Bonnet1 , M.  Till2 , P.  Edery3 , T.  Attie3 , S.  Lyonnet3
  • 1Department of Pediatric Surgery (Pr. Mollard), Hôpital Debrousse, Lyon, France
  • 2Department of Genetics (Pr. P. Guibaud), Hôpital Debrousse, Lyon, France
  • 3INSERM U-393, Hôpital des Enfants Malades, Paris, France
Further Information

Publication History

Publication Date:
25 March 2008 (online)

Abstract

A Tunisian infant of consanguineous parents had pigmentary disorders, congenital deafness and long-segment Hirschsprung disease. Her elder sister had the same disorders but with short-segment aganglionosis. Their father, mother and two brothers are healthy without history of deafness, constipation or pigmentary disorder. We confirm that this Waardenburg-Hirschsprung association seems to be a distinct clinical entity with a possible autosomal recessive mode of inheritance.

Linkage analyses performed in this family support the view that neither the RET locus (candidate for familial dominant Hirschsprung disease) nor the HuP2 locus (candidate for Waardenburg syndrome type I) are involved in the disease phenotype. We suggest that Waardenburg-Hirschsprung complex is a distinct genetic entity and at least one additional locus altering cranial neural crest cell development is responsible for pleiotropic features observed in this association.

Zusammenfassung

Ein tunesisches Kind mit blutsverwandten Eltern wird vorgestellt.

Es zeigte Pigmentanomalien, angeborene Taubheit und einen Morbus Hirschsprung mit langem, aganglionärem Segment.

Ihre ältere Schwester zeigte dieselben Symptome, hier war die Aganglionose jedoch kurzstreckiger. Der Vater und die Mutter sowie die Brüder der beiden Mädchen waren gesund, ohne Hinweise auf Taubheit, Obstipation oder Pigmentierungsanomalien. Diese Familienanamnese bestätigt, daß das Waardenburg-Syndrom einen möglicherweise autosomal rezessiven Erbgang besitzt. Die Untersuchung der Haplotypen auf Loci RET (verantwortlich in einigen Fällen für eine dominante Hirschsprungsche Erkrankung) oder HuP2 (verantwortlich für das Waardenburg-Syndrom Typ I) waren in dieser Familie unauffällig.

Wir vermuten deshalb, daß das Waardenburg-Hirschsprung-Syndrom die Konsequenz einer Mutation eines zumindest weiteren zusätzlichen Gens ist, welches die Entwicklung der Neuralleiste beeinflußt und für die Symptomenvielfalt, die auch bei unseren Patienten beobachtet wurde, verantwortlich ist.

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