Zusammenfassung
Von 90 befragten Patienten mit einem M. Crohn des Dünn- oder Dickdarms hatten alle
vor oder bei Erkrankungsbeginn Kontakt mit chemisch aufbereiteten, insbesondere gehärteten
Fetten (Margarine, Brat- und Kochfette). 42 benutzten ausschließlich diese Fette in
der Küche, 46 zusätzlich als Brotaufstrich und 2 nur als Brotaufstrich. 89 Patienten
nahmen an Gemeinschaftsverpflegung teil, davon 55 wenigstens einmal pro Woche. 13
Patienten mit anorektaler Manifestation des M. Crohn hatten vor oder bei Erkrankungsbeginn
Kontakt mit gehärteten Fetten in Form rektal angewandter Suppositorien.
Abstract
Contact with chemically modified, especially hardened, fats was found in all of 90
patients with Crohn's disease of the small or large intestine. These fats (margerine,
frying or cooking fat) had been encountered before or at commencement of the disease
and were used exclusively for cooking in 42 cases, additionally as bread spreads in
46 cases and as bread spread only in 2 cases. Communal meals were taken by 89 patients,
in 55 of these at least once per week. 13 patients with anorectal manifestation of
Crohn's disease had contact with hardened fats as rectal suppositories prior to or
at commencement of the disease. These findings are compatible with the concept that
chemically processed fats may play a role in the development of Crohn's disease in
susceptible individuals.