Eur J Pediatr Surg 1998; 8(1): 26-28
DOI: 10.1055/s-2008-1071114
Original article

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Meckel's Diverticulum and Laparoscopy of Children. What's New?

J. S. Valla , H.  Steyaert , R.  Leculée , B.  Pebeyre , F.  Jordana
  • Fondation Lenval, 57, Avenue de la Californie, Nice, France
Further Information

Publication History

Publication Date:
25 March 2008 (online)

Abstract

Laparoscopy has not changed the diagnostic approach in Meckel's diverticulum (MD). Preoperative echography and scintigraphy are still indicated in case of symptomatic diverticulum. During each submesocolic laparoscopy we must meticulously look for Meckel's diverticulum.

There are two surgical procedures for MD resection:

1. Short intestinal resection after exteriorization (celioassisted surgery) is advocated in young patients or in complicated MD.
2. Laparoscopic resection by the Endo GIA stapler is advocated in older patients and latent MD with a narrow base.

Zusammenfassung

Die Einführung der laparoskopischen Technik änderte nichts an der Diagnostik des Meckelschen Divertikels. Die präoperative Echographie und Szintigraphie sind weiterhin bei Fällen mit Symptomen eines Divertikels indiziert.

Zwei chirurgische Verfahren zur laparoskopischen Resektion des Divertikels sind zu unterscheiden:

1. Die Dünndarmsegmentresektionen nach Hervorluxieren des Darmes vor die Bauchdecke (laparoskopisch assistierte Chirurgie) wird bei jungen Patienten oder kompliziertem Meckelschen Divertikel empfohlen.
2. Die laparoskopische Resektion mittels Endo GIA Stapler ist bei älteren Patienten und asymptomatischem Meckelschem Divertikel mit einer schmalen Basis sinnvoll.

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